Historie

Československá linie TD historie (díl. 1)

Už pár měsíců je na supertestu československé TD ShPTK-TVP 100. Tak se můžeme podívat na vozidla, která by mohla tvořit TD linii.

Připomeneme si, co bychom našli na tieru II a III, pravděpodobně s těmito stroji se ve hře nesetkáme a většina hráčů by je ani nehrála. Dnešní linie TD začínají od IV tieru. Vycházím ze dvou zpracovaných linii, k nimž se můžeme momentálně dostat: od phrd-vrba a od Zinoviy Alexeev. Budu brát jen parametry, o nichž víme a nebo je někdo vymyslel.

Škoda T-3D (Š-I-j); tier II

Je konstrukční pokračovatel dělového tančíku Š-I-D, který zakoupila jugoslávská armáda v počtu 8 ks a přeznačila na T-32. Projekt zadali v roce 1937, zkoušeli na našem území v květnu roku 1938. Zkoušky v Jugoslávii na přelomu proběhly v letech 1939 a 1940. Zkouškami tank prošel, ale objednávka 108 kusů nakonec neprošla díky vidině přechodu na pásová vozidla vyšší kategorie (lehké a střední tanky). Jediný prototyp odkoupila jednotka SS pro studijní účely a nebo k výcvikům řidičů. Další osudy nejznáme.

Charakteristiky skutečného vozidla
  • Výzbroj: dělo Škoda A9J ráže 47mm, 1x kulomet ZB-30J
  • Odměr: na obě strany 15°
  • Deprese: -10°
  • Elevace: +25°
  • Kapacita munice: 42ks
  • Váha: 5,8t
  • Délka: 3,59m
  • Šířka: 2,05m
  • Výška: 1,8m
  • Měrný tlak: 0,5kg/m2
  • Čelní pancíř: 30mm
  • Boční pancíř: 15mm
  • Horní a spodní pancíř: 8mm
  • Ostatní pancíře: 5-12mm
  • Typ motoru: Škoda diesel; vodou chlazený čtyřválec
  • Výkon: 60 koní (44,2kW)
  • Max. rychlost: 31km/h
  • Osádka: 2

Parametry, které by se mohly objevit ve hře

Dělo bude stejné jako má československý střední tank IV. tieru ST vz. 39. Písmeno J značí Jugoslávský.

  • Poškození: 60/60/75
  • Průbojnost: 62/115/24
  • Typy munice: AP/APCR/HE
  • Rychlost střely (m/s): 782/1080/660

Výhodné jako prémiové dárkové vozidlo k různým akcím, co WG pořádá ideální. Čelní pancíř dokáže zastavit většinu kulometných tanků ve hře, pravda, nebylo by tak nedobytné jako T18, ale něco by mohlo vydržet. Přední pancíř dle nákresu by mohl mít sklopení 18°. A lepším maskovacím bonusem než většina TD dané úrovně. Pravděpodobnost, že se ukáže ve hře, je malá, ale ne tak nízká jako třeba nové artyny.

Škoda MU-6 (MU-6/III), tier III

Pod označením MU-6 se skrývají dvě vozidla. První vozidlo vzniklo na prodlouženého podvozku tančíku MU-4. Jednalo spíše o pokus o lehký tank. Kromě toho, že tank prodloužili, dosadili i silnější motor. Pancíř dosahoval tloušťky 5,5mm. Hlavní zbraň 47mm dělo Škoda A2 byla umístěna v uzavřené, plně otočné, věži, vedle ní umístili kulomet ZB vz. 26. Dvě stejné zbraně se nacházely v čele korby u řidiče a jeho pomocníka. V roce 1933 proběhly vojenské zkoušky, při nichž tank nepřijali do výzbroje. Důvody pro nepřijetí do výzbroje byly slabý pancíř, jenž nedokázal odolat palbě z těžkého kulometu, natož z konvenčních pušek ze vzdálenosti méně než 300m. Instalace 47mm kanonu byla pozitivní věc, prostor byl pro tříčlennou posádku velice stísněný. Podvozek vojenští odborníci vyhodnotili za příliš lehký pro vojenské použití.

Charakteristiky skutečného vozidla

  • Výzbroj: 4,7cm dělo Škoda A2; 3x kulomety ZB vz. 26
  • Váha: 3t
  • Délka: 3,84m
  • Šířka: 1,87m
  • Výška: 1,93m
  • Měrný tlak: 0,5kg/m2
  • Pancíř: 4 – 5,5mm
  • Typ motoru: Škoda; vodou chlazený šestiválec
  • Výkon: 55 koní (40,5kW)
  • Max. rychlost: 41km/h
  • Osádka: 4

Ve hře též jako premiové dárkové vozidlo, které bude trpět na HE munici z jakéhokoli kanonu na daném tieru nebo artynu. Zachránilo by to maximálně velké maskování. Jinak spíše jako další kus do sbírky.

Škoda MU-6 (dvouúčelové samohybné dělo); tier  III

Po neúspěchu předchozího stroje ho předělali na nosič dvouúčelového děla. Věž a část trupu odstranili a nahradila je otevřená korba s sklopnými částmi, které se sklápěly při protiletecké střelbě. Hlavní výzbroj tvořil 4 cm kanon prototyp Škoda Z-1. Při porovnávání s KPÚV vz. 34 měl lepší probíjení pancíře, zatímco prototyp děla prorážel 32 mm cementovaného pancíře na vzdálenost 2500 m, zatímco KPÚV vz. 34 jen na 1000m. Dělo chránil jen zaoblený štít zpředu a částečně z boku, zadní část byla úplně otevřená.

Řidič a jeho pomocník seděli v předu korby, kde měli i kulomet, velitel, střelec a dva nabíječi měli pozici za kanonem. Druhý kulomet byl volně vezen v prostoru. Proti povětrnostním vlivům je nechránilo vůbec nic. Bohužel, jako u předchozího stroje, pancéřování nepřesáhlo 5,5mm. Byl předán k vojenským zkouškám. Při střelbě 7. listopadu 1934 zjistili mnoho zásahů mimo terč, způsobila to hlaveň rozkmitaná během střelby. Prototyp byl předváděn také zahraničním zájemcům, ale u nich nevzbudil zájem. Později byl rozložen.

Charakteristiky skutečného vozidla
  • Výzbroj: 4 cm kanon d/71, prototyp Škoda Z-1; 2x 7,9 mm kulomet vz. 26
  • Deprese: -3°
  • Elevace: +85°
  • Kapacita munice: 60ks
  • Váha: 4,5t
  • Délka: 3,8m
  • Šířka: 1,8m bez děla
  • Výška: 0,8m bez děla
  • Pancíř: 5,5mm
  • Typ motoru: Škoda
  • Výkon: 55 koní (40,5kW)
  • Max. rychlost: 41km/h
  • Osádka: 6

Ve hře velice slabě pancéřované se silným dělem v plně otočné věži, ale jako u předchozí varianty trpí na jakoukoliv HE munici.

Slova autora

Společně s MajBossem se budeme střídat ve vydávání článků a další díl čekejte za čtrnáct dní. mikemp

mikemp

Zajímám se o techniku druhé světové války. Rád hraji samohybné dělostřelectvo.

5 2 votes
Article Rating
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments