Náhled do historie: japonské tanky – Type 95 So-Ki
Další ze série japonských tanků
Na světě se najdou mnohé zajímavé tanky, které měly upravený podvozek pro rychlejší přepravu po silnici po vlastní ose a další. Pro příklad nemusíme chodit daleko, je jím Kolohousenka, která kombinovala pásový a kolový podvozek, který měl po silnici měl větší rychlost a mělo i šetřit opotřebení pásů. V Japonsku byl také velmi zajímavý tank, známý pod označením Type 95 So-Ki.
Type 95 So-Ki můžeme zařadit mezi tančíky a také mezi železniční obrněné vozy. Po železnici se mohl pohybovat samostatně pomocí upraveného podvozku. Při prvním pohledu na pojezdová kola je patrný rozdíl. Ha-Go používalo 4 větší pojezdová kola oproti tomu má So-Ki 8 menších kol.
Produkce tanku trvala od roku 1935 až do roku 1943 s produkcí 121-138 kusů. Zdroje ohledně celkové produkce se liší a přesně se neví, kolik kusů bylo přesně vyrobeno. Podvozek byl volně vyvíjen na základě tanku Type 95 Ha-Go. Nejzajímavější část podvozku se ve “složeném/zataženém” stavu schovávala ve spodní části mezi pásy. Ve spodku se nacházela kola určená pro pohyb po železnici, díky kterým tančík dosahoval úctyhodné rychlosti 72 km/h. Pro porovnání, na silnici dosahoval rychlosti pouze 30 km/h. Pro vysunutí a zatažení a následný přechod na železnici byla potřeba pouze 1 minuta a na silnici to byly 3 minuty. Ovládat se podvozek dal zevnitř tanku a díky tomu byla posádka v bezpečí.
V otočné věži nebyla napevno umístěna žádná zbraň. Posádka ke střelbě používala buď pušky a nebo kulomet Type 11 ráže 6,5 mm. Kulomet měl hmotnost 10,2 kg a byl schopen vypálit až 500 ran za minutu. Náboje byly v pásech po 30 kusech. Na obrázku (dole) je kulomet a krabičky s náboji. Pancéřování tanku se pohybovalo mezi 6-8 mm. Síla pancíře odolala pouze palbě ručních zbraní. Tento fakt byl dostačující, protože tančík většinou bojoval proti čínským partyzánům, kteří měli ve většině pouze ruční zbraně.
Vozidlo se používalo při invazích japonské armády v Mandžusku a to převážně právě po kolejích, dle zdrojů ale pouze vzácně. Po skončení války byly nějaké tančíky používány v Číně v provincii San-si. Jeden kus je vystaven v tankovém muzeu v Pekingu. Jedno vozidlo bylo zajato v roce 1945 Rudou armádou a při cestě do Ruska by jste ho našli v tankovém muzeu v Kubince. Nejsou informace, zda jsou tyto dva kusy provozuschopné.