Náhled do historie: japonské tanky – Type 95 Ha-Go – část druhá
Dnes přinášíme druhou část historického pohledu na Type 95 Ha-Go
Japonci se během výroby tanku Type 95 Ha-Go se pokoušeli tank vylepšit, aby mohl být znovu použit nebo na základě tohoto tanku byla projektována a postavena řada přestaveb, včetně obojživelného tanku, stíhače tanků nebo samohybného děla.
Tank Type 3 Ke-Ri vyniknul jako modifikace Typu 95, při které měla být zvýšena tloušťka pancíře. Tank byl osazen 57 mm kanónem Type 90 a došlo i k úpravě věže, aby se kanón do věže vešel. Do modifikované věže byl problém umístit 57 mm kanón, a proto vzniklo pouze pár kusů tohoto tanku.
Zajímavou přestavbou je tank Type 2 Ka-Mi. Počátkem 40. let císařská japonská armáda vznesla požadavek na nový obojživelný tank. Vozidlo bylo vyvíjeno přímo na míru námořním jednotkám; tak, aby se mohlo účastnit vyloďovacích operací na malých tichomořských ostrovech.
Při vývoji byla změněna věž a trup a nově byly všechny pancéřové desky svařované místo doposud převážně používaných nýtů. Na přední a zadní část tanku se nasazovaly na duté “pontony”, které byly také ze svařovaných desek. Přední ponton, který měl stejný tvar jako předek lodi, byl rozdělen do osmi oddílů, aby při nárazu nedošlo k zaplavení celého pontonu. V zadní části byl umístěný odnímatelný komín, z důvodu zaplavení přitékající vody při plavbě na rozbouřeném moři. Věž byla též vybavena odnímatelným komínem. Posádku tvořilo 5-6 lidí (pozn. aut.: nevím, kam se mohli vejít:).
Zajímavostí tohoto vozidla je jak jeho koncept samotný, tak i to, že tank byl vyráběn ručně a díky tomuto způsobu výroby nikdy nepokryl poptávku námořnictva. Celková produkce byla 182 kusů vyrobených mezi roky 1942-1943. Rozměry tanků s nasazenými pontony byly obdivuhodné 7,2m (bez pontonu 4,8m) x 2,79m x 2,34m.
Type 4 Ho-To by se mohl zařadit jako stíhač tanků nebo samohybné dělostřelectvo, díky jeho 120 mm houfnici nainstalované v otevřené nástavbě. U této varianty se nejspíše jednalo pouze o jeden jediný prototyp, protože jediné, co je k dispozici, je fotografie (dole).
Dalším experimentálním vozidlem byl Type 5 Ho-Ru. Na podvozku byla umístěna uzavřená nástavba, kde bylo nainstalováno 47 mm protitankové dělo Type 1 nebo Type 5. Práce na tomto projektu začaly až v roce 1945 a není podle zdrojů jasné, jestli byl postaven alespoň jeden prototyp. Čelní pancíř měl dosahovat 12 mm a boční 8 mm.