Náhled do historie: japonské tanky – Renault Otsu
Toto je první článek z nové série, která se bude věnovat japonským tankům. Začneme od prvních tanků, které se na území Japonského císařství objevily a budeme se tank po tanku prokousávat všemi možnými postavenými stroji, prototypy i projekty.
Prvním zástupcem v japonském technologickém stromě je tank Renault Otsu. Jak už samotný název napovídá, jedná se o francouzský tank, který byl do Japonského císařství (dále jen Japonsko) exportován v meziválečném období.
První tanky, které Japonsko získalo v roce 1918, byly britské tanky označené jako „Medium Mark A“ Whippet (viz obrázek nahoře). Následně bylo do Japonska exportováno 13 kusů Renaultu FT. Japonci si tento tank oblíbili a ke konci 20. let objednali další stroje v modernizované verzi tanku pod označením Renault NC 27 (vylepšená verze tanku Renault FT). V Japonsku dostal označení Otsu-Gata Sensha = druhý model tanku. Z této kombinace vznikl název Renault Otsu-Gata nebo zkráceně Renault Otsu. Objednávka byla celkem na 23 vozidel, ale nakonec dorazilo pouze 10.
Obecně se vědělo, že tyto stroje nejsou moc spolehlivé. Odpružení vadil drsný terén a poruchový byl také brzdný systém. Díky těmto poruchám došlo k modernizaci tanku. Benzínový motor Renault (výkon 62 koní) byl nahrazen motorem Mitsubishi o výkonu 75 koní, což zvýšilo rychlost z 18 km/h na 20 km/h. Francouzské 37 mm dělo Puteaux bylo nahrazeno japonským 37 mm pěchotním dělem Shigeki Type 11. Některá vozidla byla vybavena 6,5 mm kulometem Type 3.
Jako jedna z mála zemí (např. ještě Jugoslávie) používala tyto tanky v boji. Renault FT fungoval v Mandžusku již od roku 1925 a v roce 1932 bojoval proti sovětským jednotkám. Do dneška se žádná vozidla bohužel nedochovala.
Technické parametry – Renault Otsu:
Posádka: velitel a řidič
Výzbroj: kulomet Type 3 ráže 6,5mm
Pancéřování: 8 až 30 mm
Pohon: Mitsubishi 75 koní
Hmotnost: 9,5 tuny
Rychlost: 20 km/h, dojezd 120 km
Za zmínku stojí, že přestože se nejednalo o úspěšný tank, stal se základem pro další vývoj japonských lehkých tanků Type 94 Te-ke a Type 95 Ha-go, na které se podíváme v příštích článcích.