Jiný pohled na sandbox
Je možné, že by do hry úpravy v tom stavu, v jakém jsou na sandboxu, přinesly více změn než je na první pohled zřejmé.
Prvním impulsem k sepsání tohoto článku bylo video ruského streamera, youtubera s téměř 700.000 sledujícími, e-sportového hráče a komentátora Sergeje, známého v RU komunitě pod přezdívkou Vspishka. Pokud vládnete ruštinou, pod článkem jej máte možnost shlédnout. Pokud ne, budeme společně doufat, že jeho myšlenky překladem příliš nezkreslím. Ve videu rozebírá trochu jiný pohled na přepracování HE munice, které se právě teď testuje na sandbox test serveru. Konkrétně se věnuje procházení nových HE granátů přes překážky, představný pancíř a pásy tanků. Důsledky této změny se u nás téměř neprobírají, diskuse v CZ/SK komunitě se spíše točí kolem dopadu změn na houfnice nebo nezranitelnosti dobře pozičně hrajících Chieftainů. A přitom probíjení pásů bude mít pro hru možná mnohem vážnější následky.
Sergej k tomu uvádí:
“Možná mi nebudete věřit, ale pokud to přijde do hry tak, jak to teď je na sandboxu, pak je možné, že se stane následující:
Nejprve všichni budou zkoušet nové mechaniky HE munice. Následně kolová vozidla zahubí všechny ostatní lehké tanky s výjimkou Sheridanu. Pancéřované stíhače a těžké tanky dopadnou tím líp, čím mají silnější pancíř na bocích. Celkově budou “pancéřáky” čelně lépe tankovat poškození HE municí a rozdávat vlastní poškození, ale z boku to nebude tak slavné. Americké stroje jsou odsouzené k zániku díky jejich slabému pancíři na bocích. Často hrané střední tanky zůstanou pouze tři a to Obj.430U, Leopard a Progetto. Ostatní zabije HE munice. Pro stroje jako FV4005 nebo Type5 znamenají tyto úpravy nerf. Čekám, že přijdou úpravy kolových vozidel a velké nerfy a buffy techniky, někdy do 1,5 roku od vydání příslušné aktualizace. Mnohem populárnější a zároveň nenáviděné budou časem obrněné stíhače tanků. Kombinace silného pancíře, velkorážních děl a nové HE munice bude pro soupeře smrtící.”
Osobně se vším, co Sergej říká, nesouhlasím. Nemyslím si, že vypukne nějaká davová panika a stroje se budou hromadně prodávat a kupovat jiné, vhodnější pro nové podmínky. Určitě se úprava HE munice promítne do klanové scény, v náhodných bitvách bude ale její vliv podle mě menší. Zároveň musím ale uznat, že Sergejem podané argumenty nejde brát na lehkou váhu.
Pokud HE munice přijde do hry v tom stavu, v jakém se zkouší na sandbox test serveru, hodně hráčů se bude divit, s čím to vlastně souhlasili. Nemluvím ani tak o tom, že tanky závislé na používání HE munice jako KV-2, Hetzer a podobně, můžeme v takovém případě rovnou prodat, ani o tom,, že pro hulldown bestie typu Chieftain to znamená výrazný buff. Opravdový problém nastává s mechanikou procházení výbušné munice přes představný pancíř a skrz pásy. V současném stavu totiž HE granát na první takové překážce exploduje. Představný pancíř a pásy tedy fungují jako částečná ochrana před poškozením výbuchem. Pokud současný HE granát trefí pásy, poškození, které tank obdrží, je značně redukované, případně neobdrží dokonce poškození žádné. U nové varianty tomu tak nebude a granát v mnoha případech pronikne přes pásy až do tanku a udělí plné poškození.
Samozřejmě neprojde každý HE granát, musí na to mít průbojnost. Potřebnou průbojnost najdeme u děl velkých ráží, zde ale můžeme uvažovat jen o takových strojích, které se svým stylem hry budou běžně dostávat do boků nepřátel, stroje jako T49 a Sheridan. Některé střední tanky mají také přes 100mm průbojnosti na HE. To je kupříkladu Sergejem zmíněný Leopard a Progetto. Pak tu ještě máme stroje, u nichž je průbojnost na HE munici uměle zvýšena. Ano, mám na mysli už teď velmi toxická kolová vozidla. Panhard EBR 105 se svými 105mm průbojnosti nebude mít problém do některých cílů dávat svých 500 bodů poškození téměř automaticky každým výstřelem a žádný pás nebo představný pancíř jeho kořist nezachrání. A nejedná se jen o “papírové” stroje typu Grille15, se stejným problémem se budou potýkat například i STB, UDES15/16, Strv103B, spousta středních tanků včetně Obj.907, a dokonce i některé tanky těžké, kupříkladu Kranvagen, T-57Heavy nebo opěvovaný i nenáviděný Chieftain. Poměrně solidní šanci na probití má EBR granát i na bocích T110e3 nebo WZ111 1-4. Dosud se u těchto strojů šlo spoléhat na to, že představný pancíř a pásy hodně poškození absorbují. Nově už neabsorbují nic a kolečkář si dá svých 500 každou ranou. O tom, co taková herní mechanika udělá s ostatními lehkými tanky, se myslím netřeba bavit, jejich setkání s EBRem bude nově ještě více frustrující a jejich bezmoc dostane nový rozměr. Na závěr tohoto výčtu jen připomenu, že HE granát britského Badgeru má průbojnost 130mm – můžete začít počítat jeho DPM na výbušné munici a vzpomenout na to, co se píše na konci Sergejovy předpovědi. A schovávat se za zídky, ploty nebo jiné zničitelné překážky vás nově též nezachrání.
Možná by proto stálo za to zamyslet se, zda pohodlnější hraní těžkých tanků v koridorech a vylepšení účinnosti jejich čelního pancíře proti běžným HE granátům nepřinese s sebou i krutou daň pro spoustu ostatních hráčů. Pattonovi jistě nebude milé dostat do boku za 950 od Sheridana, v podstatě automaticky každou ranou bez možnosti proti tomu cokoliv udělat. Ani na první pohled vcelku solidně chráněné stroje jako E-50M před něčím takovým nejsou v bezpečí. Můžeme si klást spoustu otázek. Nejedná se jen o přemístnění problému HE munice na jiné tanky a jiné situace? Nepřinese s sebou rework HE munice více toxicity a problémů než kolik jich vyřeší?
Závěrem jedna konspirační teorie. Vcelku běžnou taktikou u podobných úprav je hráče oklamat. Pokud firma potřebuje prosadit změny na herní server, a není si jistá, zda hráči tyto úpravy přijmou, přidá k úpravám ještě něco navíc. To něco navíc musí být na první pohled problematické, nepopulární, nesmyslné. Něco, u čehož lze předpokládat, že s tím přijde vlna nevole a odporu hráčů. Firma pak má možnost tu uměle přidanou nesmyslnou věc odstranit, bez problémů přidat původní verzi změn a ještě jako bonus hlásat, jak moc naslouchá hráčům, když tu nesmyslnou věc odstranili a nepřidali. Je procházení HE munice skrz překážky takovým umělým nesmyslem navíc? Odsouhlasíme WarGamingu zbytek změn, pokud procházení skrz překážky u HE munice zruší?