Československé těžké tanky – možný náhled
Italské tanky jsou za dveřmi, jak to bude s těmi těžkými v československými? Bude Tatra – nová linie ČS těžkých tanků?
Tento zdroj není potvrzen a odpověď od muzea Tatry, jestli někdy v historii projektovali těžké tanky, jsem bohužel nedostal. Ale jako možná linie určitě nevypadá špatně. Za zmínku stojí, že prémiáky většinou odpovídají svými parametry linii, k níž jsou přiřazeny. Škoda T45 má slabý pancíř a projekty naopak mají dost silný pancíř. Linie bude nejspíše začínat na VII. úrovni a linie v tomto případě se skládala ze silně pancéřovaných vozidel s věží umístěnou vzadu.
Pro zajímavost dvě úpravy Tigerů, do nichž byl vsazen náš kanon.
Tiger P se 105mm automatickým nabíjeným kanonem Škoda
Méně známou úpravu tanku Tiger Porsche vyvinul koncern Škoda během druhé světové války. Projekt zahrnoval vývoj nové věže, změnu vnitřního uspořádání věže, instalaci nabíjecího mechanizmu a výměnu 88mm za 105mm kanon. Projekt neopustil rýsovací prkno.
Parametry děla:
Tiger I se 75mm automatickým kanonem A18
Podobný projekt existoval i na Tiger I. Projekt měl také změnu vnitřní uspořádání věže, instalaci nabíjecího mechanizmu a výměnu 88mm za 75mm kanon A18 československého designu. Bohužel plány k projektu se zatím nepodařilo dohledat. Po válce byl kanón A18 nainstalován do jednoho Tigeru, který se nalézal na našem území, ale ani z této přestavby nejsou žádné fotografie. U první verze je využita věž z Tigra P.
Druhá varianta využívá původní věž. Byla vytvořena modery do hry Battlefield 1942.
Parametry děla:
Vymyšlené tanky od CIA
Během období, kdy byla studená válka v plném proudu, se v Československu dle dokumentů od CIA objevily těžké tanky.
V říjnu 1955 zpravodajská služba CIA obdržela informace o šesti prototypech těžkých tanků přepravovaných v nákladním vlaku poblíž města Opava. Zpočátku to připomínalo sovětské stroje T-34/85, tanky se ale od nich stále lišily. Vozidla měla věž vzadu, jež byla sama o sobě kulatá a nízkoprofilová. Rozměry strojů byly odhadnuty následovně: 7 metrů na délku, 3 metry na šířku a ~ 2,5 metru na výšku; šířka pásu asi 60 centimetrů. Tvrdilo se o nich, že jsou obojživelné. Neexistují žádné fotografie strojů, ale zpravodajská služba poskytovala přibližné rozložení. Další osud strojů není znám.
Je možné, že si rozvědka spletla tanky, ale podle popisu tanky připomínají T-34/85 , ovšem věž mají nižší, kulatou a posazenou vzadu. Mohlo se jednat o stroje IS-3, jež mají věž při přepravě kvůli délce kanonu otočenou dozadu.
Projekty dle dokumentů CIA
Tatra T-31
Tento projekt by měl čelní pancíř sklopený pod velkým úhlem o síle vrchního plátu 150 mm, spodního 130 mm, sklopené boky by měly 100 mm a zadek 70 mm a pancíř věže 200/120/70 mm. Posádku mělo tvořit 6 osob (Škoda T-45 pouze 5 osob). Jako kanon měl být použit 100mm vz. 53. Hmotnost 65 tun a motor o výkonu 1000 koní, díky tomu by mohl být i trochu pohyblivý. Rychlost 45/-15 km/h. Deprese a elevace je 24/-7 stupňů.
Tatra T-32
Sklopení čelního pancíře je i u tohoto tanku poměrně vysoké. Věž T-32 i T-31 je inspirována či dokonce i převzata z tanku IS, taktéž i 122mm kanón D-25T.
Pancíř korby: 150/100/70 mm
Pancíř věže: 250/130/80 mm
Posádka: 6 osob
Motor: stejně jako u T-31 1000 koní
Výzbroj: 122mm D-25T (sovětský kanon)
Hmotnost: 65 tun
Rychlost: 45/-15 km/h
Tatra T-33
Tady už to začíná být zajímavé. Tank měl mít 4 pásy a měl být osazen 140mm kanónem. Tank měl být vyvíjen ve Škodovce během roku 1956. Vzadu na věži měla být umístěna dvojice protileteckých kulometů 12,7 mm. Kdyby tyto projekty přišly do hry, tak by tento tank mohl být možným zástupcem IX. úrovně, ale otázka je, zda by 140 mm dostačovalo.
Pancíř korby: 150/100/70 mm
Pancíř věže: 250/130/80 mm
Posádka: 6 osob
Motor: 1600 koní
Výzbroj: 140mm kanón vz.60/L50
Hmotnost: 72 tun
Rychlost: 35/-15 km/h
Tatra T-34
Tento stroj disponuje 152mm kanónem J2. Pouze 2 pásy, ale zato měl mít nejsilnější pancíř ze všech projektů. Dle dokumentů CIA byly důvodem uzavření všech projektů těžkých tanků jejich konstrukční nedostatky během vývoje a také vysoké finanční náklady.
Pancíř korby: 220/???/??? mm
Pancíř věže: 250/130/80 mm (asi jako u T-33)
Posádka: 6 osob
Motor: stejně jako u T-31 1000 koní
Výzbroj: 152mm J2/L50
Hmotnost: 65 tun
Rychlost: 45/-15 km/h