Modifikace za hranou – díl 5
Tento závěrečný díl by se také mohl jmenovat „smlouva s ďáblem“.
Čerpám v něm totiž z rozhovorů s boostery, uživateli cheatů a dokonce s členy týmů, které se na tvorbě zakázaných modifikací podílejí. Řešil jsem při tom i etickou otázku. Rozhovory totiž probíhaly pod zárukou anonymity. Znám tedy samozřejmě identitu lidí, kteří se mnou mluvili, herní nicky hráčů a jména klanů, která tu budou vystupovat pod jménem „zákazník“. Nikdo by samozřejmě nebyl ochotný mi cokoliv říct s vědomím, že jej obratem půjdu udat nebo že trest postihne jeho „zákazníky“. Smiřte se tedy s tím, že anonymitu zachovám jak tady, tak kdekoliv jinde. Smlouva s ďáblem „informace za anonymitu“ bude z mojí strany dodržená. Bez této záruky by poslední díl seriálu nevznikl vůbec. Názory zde uvedené se nemusí shodovat s názorem mým ani redakce.
Připomínám, že používání zakázaných modifikací, stejně jako ostatní podvádění zde popisované, je trestné, a pokud by někomu v podobných ošklivostech nebránily osobní morální zásady a smysl pro fair-play, stále je šance, že si jej časem najde WarGaming anticheat systém nebo jiný způsob lovu podvodníků.
Booster, člen týmu boosterské agentury
Hráč schopný hrát stabilně nad 3,500 WN8, tedy na superunicum statistiky. Při přijímacím řízení byly jeho schopnosti agenturou otestované a až teprve poté byl přijat. Předtím se tímto podváděním zabýval individuálně a krátkou dobu strávil v jiné, konkurenční agentuře, kde ovšem byly o hodně horší pracovní i platové podmínky. V té současné je spokojen. Uvádí, že boostingem by se dalo i uživit, ale zatím to bere jako luxusní brigádu při studiu. Udivuje ho, za co všechno jsou hráči ochotní zaplatit.
Kromě běžných záležitostí jako celkové zlepšení statistik, zvýšení průměrného DMG na bitvu u tier 10 tanků kvůli umožnění vstupu do „lepších“ klanů, vyjíždění kreditů a bonů nebo splnění osobních misí a s ním spojené vyježdění odměnových tanků se setkal i s požadavkem na první znak na dělo. Ano, čtete správně první!
Každý herní event, který vyžaduje určité dovednosti, s sebou přináší další vlnu zakázek. Maratóny na premiáky, hodnocené bitvy, ocelový lovec… Zakázku získává majitel agentury, který i kasíruje odměnu. Ten má na starosti i reklamu a platí firemní výdaje. Následně zakázku předá vybranému „zaměstnanci“, o kterém je přesvědčený, že jí dokáže splnit v termínu. Zaměstnanec pak dostane ze zakázky podíl a nemusí se o nic víc starat.
Práci na zákazníkově účtu dělá výhradně přes VPN, pod anonymizérem, a pokud je potřeba, tak v týmu pomocí odpočtů. Uvádí, že mají způsob, jak u toho být co nejméně nápadní a vyhnout se přistižení. Ilegální modifikace nepoužívá, je to příliš vysoké riziko. Následoval by okamžitý vyhazov z agentury plus vysoký finanční postih podle smlouvy. Přesto se občas některý zákazník ocitne na seznamu zabanovaných za užívání cheatů, zatím se agentuře údajně vždy podařilo prokázat, že to není jejich vina a zákazník si cheaty instaloval sám. Má ale zprávy, že některé jiné boostingové agentury se používání cheatů nebrání a následky na účet zákazníka neřeší. Řešit takový právní spor, pokud by na něj došlo, by bylo jistě zajímavé. Neví o tom, že by agentura, pro niž pracuje, měla nějaké problémy s WarGamingem, přestože svoje služby masivně inzeruje na různých sociálních sítích i soukromými zprávami ve hře.
Kromě boosterů agentura „zaměstnává“ i větší počet běžných hráčů, kteří za drobný poplatek nebo pár goldů dělají „potravu pro děla“ – tedy cíle pro hlavního střelce, cíle které vědí kde být a v kterou chvíli vhodně ukazovat slabá místa svých strojů. Prostě jen na určené místo dovezou svoje HP. Vstup do bitvy jde na odpočet a celá věc je organizovaná přes teamspeak, discord nebo jiný hlasový komunikační program. Cíl může normálně hrát, ale během hraní musí šetřit svoje HP a dostat se na určené místo a tam splnit svojí úlohu – tedy odevzdání HP. Ne všichni boosteři služeb těchto „spoluhráčů“ využívají, ale jedná se o vcelku častý jev.
Ilustrační video, hra je přibližně od času 9:40
Uživatel cheatů, odpočtář
Vůbec si nepřipouští, že by dělal něco špatně, dokud hra použití cheatů umožňuje. Používání cheatů je podle něj tolik rozšířené, že poctiví hráči jsou v menšině. Mezi jeho přáteli ve hře je poctivých hráčů minimum. Podle něj nejde mít lepší statistiky bez cheatů. Používá placený balíček.
Hraje na třetím účtu, první mu byl ukraden kvůli sdílení, druhý permanentně zabanován za cheaty. Hru bez cheatů si už neumí ani představit, funkce navíc by mu chyběly. Má kolem sebe partu podobně smýšlejících hráčů. Myslí si, že některé mise jsou ve hře právě kvůli podpoře prodeje cheatů, že bez cheatů a odpočtů nejdou splnit. Pomocí odpočtů splnil některé obtížné mise, tento způsob podvádění bere jako spolupráci, něco jako hraní v četě, jen polovina jeho čety je v jiném týmu. Pokud by WarGaming proti cheatům začal bojovat tvrději a jejich používání znemožnil, tvrdí, že by s hrou skončil.
Tester cheatů
Hráč o sobě prohlašuje, že je testerem cheatů pro tým tvůrců jednoho známějšího balíčku. Impulsem pro používání cheatů pro něj byl údajně neoprávněný ban jeho prvního účtu. Pro testování používá celou řadu různých účtů, některé pro finální verze, některé pro zkoušky odhalitelnosti, tedy účty, které jsou určené na obětování a kterých nebude škoda.
Tvůrci tohoto balíčku poskytují zákazníkům nejen standardní provedení, ale jsou schopní sestavit i balíček na přání včetně specialit. Testoval tedy například balíček, jenž je funkční jen pro členy určitého klanu, nebo balíček, který hlídá, jestli není spuštěný nějaký streamovací program a v případě, že ano, tak se žádná jeho viditelná součást nezobrazuje.
Nový balíček musí být kompletně připravený k vydání v den aktualizace, proto se hojně k jeho zkoušení využívá i testserver. Pravidelné aktualizace jsou samozřejmostí. K tvorbě balíčku je potřeba jednak příslušných schopností a jednak detailní znalost hry, a to nejen části klienta, ale přístup ke všem potřebným datům a informacím. Proto tester uvádí že nějaký kontakt přímo na vývojářský tým hry je podmínkou funkčnosti. Nebudu prozrazovat, jak blízký si je tým tvůrců cheatů a tým tvůrců hry.
Koupě balíčku probíhá jako jakákoliv jiná transakce na internetu, zákazník obdrží svůj unikátní kód, kterým balíček spustí. Kód je ale časově limitovaný. Dokud je kód funkční, je funkční i balíček. Po vypršení lhůty je potřeba zaplatit znovu.
Detekce
Hra má určitý systém na detekci cheatů. Tvůrci balíčku nespoléhají na náhodu a svůj produkt před ním sami aktivně chrání. Základem je funkce vypínání a schování cheatů v ostře sledovaných eventech jako hodnocené bitvy, klanové války a podobně. Pokud uživatel vysloveně netrvá na jejich používání v těchto rizikových herních událostech, systém se bude chovat jako by v něm žádné cheaty nebyly – a to i pro WG anticheat program.
Na přání zákazníka se ale samozřejmě dá balíček doplnit i o speciály určené právě pro některé eventy. Konečně, WG anticheat není pro cheatery zase takovou hrozbou. Tedy pro ty „lepší“. WarGaming detekční program údajně pracuje podobně jako spyware, jen je maskován jako součást hry, aby měl oprávnění prohlížet složky ve vašem počítači a nevšímal si ho váš firewall a antivir. Ochrana balíčku pak funguje stejně jako klasický antivir, detekuje detekční program a nedovolí mu přístup do příslušných složek, případně mu nastrčí falešné informace.
Když je aktualizovaný WG detekční program, musí být aktualizovaný i tento anti-anticheat. Tady vidím problém pro hráče, kteří se někdy v minulosti rozhodli přestat cheaty používat – na novou verzi detekčního programu už stará verze ochrany proti němu nebude fungovat. Uživatel balíčku je tedy chycený do pasti a nucený platit balíček dál i když už cheaty používat nechce. Detekční program by jinak v jeho počítači mohl zachytit třeba jen zbytky starých cheatů, a vyhodnotit je jako funkční zakázané modifikace s patřičnými následky.
Tady tester vidí důvod, proč je tolik hráčů, kteří tvrdí, že dostali ban jen za legální modifikace – mohli používat cheaty třeba před několika lety a v počítači zůstala data, jež WG anticheat zachytil. Kromě speciálních verzí je balíček vázaný na jeden určitý účet. Pokud tedy počítač sdílí více lidí na různých účtech, nemusí tedy někteří vůbec vědět, že jeden z nich cheaty používá. A jelikož účet nevinného není chráněn anti-anticheatem, může být takový účet za cheaty zabanovaný neprávem, jen proto, že v počítači cheaty jsou, detekční program je našel a uživatel o nich ani nemusí vědět, protože jemu se nezobrazují a vidí jen čistou verzi hry.
Cena a plat
Mzda tvůrce cheatů zhruba odpovídá platu programátora/vývojáře ve WarGamingu. Prodej produktu tyto náklady bohatě pokryje. Zároveň zisk z prodeje umožňuje non-stop zákaznickou podporu 24/7 – kdykoliv zákazník projeví nějaké přání nebo chce řešit nějaký problém, vždy mu bude někdo k dispozici. Primárním komunikačním jazykem je ruština, ale vždy je online někdo schopný komunikovat i v angličtině.
Malá polemika nakonec
Osobně nevěřím, že by o tomhle všem WarGaming nevěděl. Otázkou zůstává proč proti takovým věcem nezasáhne ostřeji. Věřím, že v souboji s cheatery dokáže držet krok. Koluje o tom hned několik doměnek a konspirací. Podle mě nejméně pravděpodobná varianta je podílnictví na zisku z prodeje cheatů. Více pravděpodobnou variantou je finanční strategie podle hesla „i cheater má kreditní kartu“ – tedy kdyby ostře banovali jakoukoliv nepravost, zbavili by se tím platících zákazníků. Nakonec pokud je hráč ochotný platit několik set korun měsíčně za balíček cheatů, je pravděpodobné, že bude ochotný platit i za premium obsah hry. V té souvislosti mě napadá kdysi v jednom ruskojazyčném streamu zmíněný „systém osobního omezení“, který podle autora má manipulovat s RNG a MM, a tím znevýhodňovat uživatele cheatů a trochu vliv cheatů omezit. WarGaming existenci takového systému přiznal, konečně je dohledatelný i dokument, ve kterém si takovou věc nechává patentovat, ale uvádí že se v praxi nepoužívá. (Koho by to zajímalo, doporučím jako začátek pro studium a pátrání tyto dokumenty zde, zde a zde a toto video v ruštině) A jednou z pravděpodobných teorií je i to, že se do boje s podváděním – stejně jako u jiných herních společností – vkládá jen tolik finančních prostředků, aby se to firmě vyplatilo. Jak je to doopravdy, ví ale jen a pouze WG. Budeme jim držet palce, ať jsou co nejúspěšnější.
Závěrem – cheaty tu byly, jsou a budou. Je to smutné ale je to fakt. Lidská touha něco obejít, podfouknout, získat lehčeji nebo třeba jen soutěžit se systémem je nám vrozená. Je otázkou osobní morálky, jestli chceme hrát poctivě. Záleží na každém jednom z nás, jak se k problematice postaví. Já osobně doufám, že se situace kolem podvádění bude zlepšovat a WarGaming se časem bude pokoušet vypořádat s existencí cheatů, boosterských agentur a podvádění všeho druhu. Kdybych v to nevěřil, hra by pro mě asi ztratila význam a myslím, že nejen pro mne.