Modifikace za hranouWorld of Tanks

Modifikace za hranou – díl 1

V této, pravděpodobně pětidílné, sérii článků bych rád vytvořil přehled toho nepěkného, s čím se ve hře můžete setkat.

Pár slov úvodem

Rozhodně bych nechtěl, aby tohle povídání vyznělo jako nějaká reklama na cheaty. Proto hned v úvodu připomínám, že používání zakázaných modifikací je trestné, a pokud by někomu v jejich používání nebránily osobní morální zásady a smysl pro fair-play, stále je šance, že si jej časem najde WarGaming anticheat systém.

Nejedná se ani o přehled kompletní. Spíš o základní informace o nejčastěji užívaných typech podvodných programů. Jelikož nečerpám z vlastní zkušenosti, ale jen z dostupných zdrojů, ukázek a svědectví, mohou v článku být drobné chyby a odchylky. Pokud byste rádi něco opravili nebo doplnili, komentáře jsou vám k dispozici.

Historie modifikací

V počátcích hry se modifikace instalovaly přímo do hry a nahrazovaly původní data. To s sebou přinášelo mnoho problémů v případě, že se „něco nepovedlo“ – hra zamrzala, padala a náprava většinou znamenala nutnost reinstalace celé hry. Jelikož vývojáři jsou modifikacím hry otevření, časem se to vyřešilo přidáním speciálních složek pro instalaci modů a možnosti spustit hru v čisté variantě bez modifikací v případě, že by mody způsobovaly nějaké problémy. Proto je odstranění složek res_mods jako řešení problémů s cheaty, jak navrhují někteří hráči, naprosto neúčinné. Tvůrci modifikací by se pak prostě vrátili k původní variantě a modifikace opět instalovali přímo do hry. Odstranění složek by tedy přineslo více problémů než pozitiv. Vzdát se kompletně všech modifikací nechtějí ani vývojáři, protože moderská scéna je pro ně inspirací pro jejich práci. Konečně spousta věcí, které dnes máme přímo ve hře, byly původně jen modifikace.

Dělení

S modifikováním hry ale samozřejmě nepřichází jen pozitiva. Určit, kde přesně je hranice mezi modifikací a podváděním, je obtížné. WarGaming dělí modifikace do tří kategorií, a to na :

  • Mody legální, které jsou naprosto v pořádku a nijak neovlivňují hru a nedávají hráči žádné výhody navíc. Sem typicky patří modifikace garážové, tedy automatický přesun posádky, hodiny, více řad tanků, po-bitevní statistiky, stará verze skladu a obchodu a podobně, a pak mody upravující vizuální a zvukovou podobu hry, tedy jiné skiny tanků, zvuky motorů a děl nebo vzhled zaměřovače.
  • Mody na hraně, tolerované, trpěné, které sice hru ovlivňují, ale ne natolik, aby to hráči, jenž je používá, dávalo výraznou výhodu ve hře. Zde se vedou spory, která modifikace sem ještě patří a která už je „za hranou“ – typicky sem patří například „barvičky“ XVM nebo legální verze modifikace AutoaimPlus, pomáhající se zachycením nepřítele do herního autoaimu. I o zakázané variantě AutoaimPlus, bude později řeč.
  • Mody ilegální, zakázané, které hráči v bitvě poskytují tak velké výhody, že to překračuje hranice fair-play. A hlavně o takových bude tato serie článků.
Vliv cheatů

Proč se vlastně cheaty zakazují a proč jsou škodlivé, je doufám každému jasné, přesto bych tu rád jejich negativní dopad na hru krátce zopakoval. Kromě toho, že poskytují přímo v bitvě nefér výhodu hráčům, kteří je užívají mají vliv i na hru jako takovou. Určitý stupeň zamoření cheaty dokáže od hry odradit některé čestné hráče nebo je rovnou vehnat do náruče konkurence. Placené balíčky cheatů odčerpávají finance z rozpočtu hráčů – ty finance, které byly určené na zábavu a hry a tedy mohly skončit v premium shopu. Tím je škodný WarGaming. Zároveň užívání cheatů a s nimi spojených neoprávněných výhod, případně jiných způsobů podvádění zvyšuje statistiky tanků, což má vliv například na hodnoty potřebné ke získání MoE – znaků na dělo, a nastavení obtížnosti osobních misí. Takže i běžní poctiví hráči jsou na používání cheatů biti, a to jak přímo v bitvách, tak nepřímo prostřednictvím statistik.

Co ve WoT nemůže být

Navzdory nadpisu bych rád zmínil několik cheatů, které ve WoT neexistují, ačkoliv se o nich docela často vedou vášnivé debaty.

Online hry jako World of Tanks fungují na principu komunikace mezi vaším počítačem, který budeme dále nazývat „klient“ a herním serverem. Klient pracuje jen s daty, která dostává od serveru a na server odesílá data o vašem pohybu a střelbě. Všechny důležité výpočty se dějí na serveru. Proto cheaty typu wallhack, speedhack nebo reload hack ve WoT neexistují. Nemůžete projet skálou, nemůžete skrz skálu střílet, nemůžete se teleportovat, jezdit rycheji ani mít nabito dřív, než uplyne nabíjecí čas. Poměrně často se sice objeví stížnosti některého hráče, že ho někdo střílí skrz řadu domů, ale tyto případy jsou způsobené vždy nějakou škvírou mezi domy či jiným místem, jímž lze střílet a hráč o něm jenom neví. Některé stížnosti na tyto cheaty jsou způsobené i chybou ve hře nebo chybou připojení. Pokud tanky na mapě poskakují, je to chyba internetu, ne cheat.

Poměrně často je na vině neoprávněných stížností na cheaty též nedostatečná znalost herních mechanik a principů. Sem patří zejména otázky kolem spotingu a probíjení pancíře. Tady je potřeba zdůraznit, že nemůžete serveru nalhat, že nepřítele spotujete, ani se nemůžete pomocí cheatu před nepřítelem maskovat, protože i dohled a kamufláž počítá server. Stejně tak je na tom i výpočet zásahu a průbojnost. Není možné server pomocí cheatů přesvědčit, že vaše střela bezchybně trefuje, neomylně probíjí a váš pancíř odolá i těm největším dělům. Neuvěří vám.

Příště se podíváme na ilegální modifikace, které existují, a se kterými se ve hře setkat můžete.

5 2 votes
Article Rating
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments