HistorieWorld of Tanks

A24 Cavalier

Na Sandboxu byly představeny tři nové tanky, které byly dodány do vývojového stromu:  BT-5; T6 Medium a Cavalier. Koukneme se na historii křižníkového tanku A24 Cavalier.

Cavalier se měl stát nástupcem křižníkových tanů Crusader. U nového stroje se předpokládalo použití silnějšího pancéřování a výkonného motoru Rolls Royce Meteor, v podstatě upraveného leteckého motoru Merlin ze stíhaček Hurricane či Spitfire. Nový stroj nezapře příbuznost s předchozími stroje typu Crusader a Covenanter.

Vozidlo mělo podvozek koncepce Christie s pěti dvojtými pojezdovými koly na každém boku, osazenými gumovou bandáží a hnacími a napínacími koly. Pásy měly šířku 365 mm. Na nýtovaném trupu seděla otočná věž se svislými stěnami. Čelní pancéřování trupu bylo vytvořeno z plátů silných 64 milimetrů. Výzbroj představoval kanón OQF 6pdr ráže 57 milimetrů, spřažený s kulometem Besa ráže 7,92 milimetrů, druhý Besa se nachází v čelní stěně korby. Kanón mohl měnit náměr v rozmezí -12,5° až +20°.

Přestože se původně počítalo s použitím motoru Meteor, nedostatečná kapacita výrobních závodů však vedla k nouzovému řešení – instalaci slabšího motoru Nuffield Liberty V12 a čtyřstupňové převodovky Nuffield s výkonem pouze 410 koňských sil (oproti předpokládaným 600 hp u Meteoru). Palivová nádrž má kapacitu 540 litrů benzínu. Výrazně nižší výkon motoru však stroji ubíral pružnost a pohyblivost, s nimiž konstruktéři zpočátku počítali. Osádka sestávala z pětice tankistů, v trupu vedle sebe seděli řidič a střelec z kulometu. Ve věži se nacházeli velitel, střelec a nabiječ, pověřený současnou obsluhou radiostanice No. 19.

 

V červnu 1941 podepsali zástupci Tank Board objednávku na 1 000 tanků, v té době se však počítalo s jejich pohonem motorem Meteor. Vzhledem k výše popsaným potížím a nasazením motoru Liberty došlo v březnu 1942 k seškrtání kontraktu na polovinu. První sériové A24 Cavalier přišly z výrobního závadu v červenci téhož roku, celkem jich bylo smontováno objednaných 500 exemplářů. Vzhledem k použití nevhodné pohonné jednotky nedosahoval předpokládaných jízdních vlastností a tak je starší Crusader překonával. V tom spočívá důvod faktu, že stroje Cavalier nebyly nikdy použity na frontě a využívaly se výhradně ke školním účelům na domácích britských ostrovech. Tank byl původně přezdívaný Cromwell I, později přejmenovaný na A24 Cavalier.

Asi polovina strojů byla přestavěna na verzi Cavalier OP (Observation Post), představující mobilní pozorovací stanoviště pro dělostřelectvo. Došlo u nich k demontáži kanónu, nahrazených dřevěnými maketami, získaný vnitřní prostor se pak využil k instalaci druhé radiostanice. Jiné byly přeměněny na obrněná záchranná vozidla (ARV). Staly se jedinými Cavaliery, které se dostaly na bojiště, u dělostřeleckých pluků sloužily v období 1944/45 na západní frontě. Typ Cavalier nepřestavuje z hlediska vývoje britských tankových sil významnější typ, stál však na počátku cesty, vedoucí k úspěšným strojům Cromwell a Comet.

Zachovalé stroje

Předpokládá se, že se zachovaly dva stroje, oba ve Velké Británii. A to v The Tank Museum, v Dorset Anglie. Druhý Isle of Wight Military Museum, v Hampshire Anglii. Oba dva stroje jsou skladovány pod širým nebem a čekají na obnovu. 

Porovnání s modelem ze hry

mikemp

Zajímám se o techniku druhé světové války. Rád hraji samohybné dělostřelectvo.

0 0 votes
Article Rating
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments