OstatníWorld of Tanks

Nejsou žádné další tanky

… zní podtitulek rozhovoru s Vjačeslavem Makarovem, členem nejvyššího managementu Wargamingu.

V rozhovoru uvádí, že tanky jsou „vlajkovou lodí“ firmy, a že o ostatní produkty není až takový zájem, přesto si svoje fanoušky najdou. Zejména lodě si drží své zájemce, letadla podle něj hodně tratí na tom, že přišla později a na trhu už v této oblasti bylo „obsazeno“. Dále zmiňuje masivní předělávku letadel 2.0 s komentářem ve stylu „nemáme druhou šanci udělat první dojem“.

Obtížné začátky

Jednou z nejtěžších věcí pro vývojáře hry World of Tanks byla rekonstrukce historické podoby tanků. Největší problémy byly spojené se získáváním informací o čínských tancích. Anglická společnost Vickers se také zdráhala nechat vývojáře nahlédnout do svých archivů. „Skutečnost, že se nám podařilo získat data o tancích z Číny, je prostě výsledkem štěstí a skutečnosti, že v Číně jsou lidé, kteří hrají World of Tanks.“ „Výdaje historické skupiny byly v té době nejvyšší.“

Počet hráčů

Podle statistik World of Tanks pravidelně hraje asi 10 milionů lidí. Pokud jde o tržby společnosti, největší podíl (pokud vezmeme Rusko) nemá navzdory očekávání Moskva, Petrohrad a další velká a „bohatá“ města, ale severní regiony. „Naším konkurentem je láhev vodky a teplý letní večer“ říká Vjačeslav Makarov s tím, že hry Wargamingu jsou populární tam, kde je oblíbená domácí zábava, a neexistují žádné další možnosti, jak si užít volný čas.

„Máme divné fanoušky. Jordánský král aktivně hraje tanky. Pozval mě, abych navštívil tankové muzeum, šel jsem.“

Čím má hra širší záběr stran hráčské komunity, tím nižší je průměrná platba na jednoho hráče. Nebudu odpovídat konkrétně, protože nechci říkat, kolik vyděláváme. Průměrná platba se počítá pomocí různých metod, rozdíl mezi regiony může být i několikanásobný.

„Vrchol vývoje projektu už máme za sebou“, řekl Vjačeslav Makarov. „Projekt dosáhl svého maxima v roce 2015, kdy na serverech mohlo být současně asi 1 milion lidí. Určitý pokles popularity jde vysvětlit  tím, že tanky jsou u konce, už nejsou žádné další tanky, které by šly do hry přidávat.“

Nyní společnost zkouší nové projekty: střílečku Caliber a hru Master of Orion.

Konec eSport turnajů

Od začátku roku 2019 opouští Wargaming eSportové turnaje. Je obtížné a nákladné udržet týmy 15 lidí pro eSport. Spotřebovali jsme miliony dolarů na pořádání turnajů, ale ty peníze se nevrátily.

Pokud jde o budoucnost online her, je obtížné a nebezpečné v této oblasti cokoliv předvídat – trh se rychle mění.

Cílová skupina hráčů pro WoT

Muž ve věku 30 a více let, který hraje večer po práci. Mladíci nehrají naše hry. Tanky pro ně nejsou to nejlepší na trhu. Pro nás jsou hlavní skupinou ti, kteří dosáhli dospělosti, hráči nad 30 let.

Náklady na propagaci World of Tanks jsou dnes nižší, než náklady na výrobu. Chceme hráče neustále něčím překvapovat. Pokud věci zůstanou stejné několik let, stanou se nezajímavé a přestávají fungovat.


Komentář pod čarou. Bohužel i z těchto nemnoha slov je dost zřejmé, jak málo ze zpětné vazby se donese k vývojářům a nejvyššímu managementu. Nebo jak málo na názory a přání hráčů je brán zřetel. Hra, pravda, může nějakou dobu fungovat podle řeči strohých čísel, ale vždy by měly být brány v potaz i emoce hráčů – a ty do tabulek a grafů nacpat nejde. Musí být nesmírně těžké snažit se vyhovět co největší části zájemců, to rozhodně ano. Jen si nejsem jistý, jak moc se v tom Wargamingu daří. Velkou část popularity každé hry mají na svědomí veteráni a nadšení dlouhodobí fanoušci, a právě ty se daří Wargamingu docela úspěšně odrazovat a znechucovat.

5 1 vote
Article Rating
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments