Supertestovaný tier IX Obj.752 – historie

Není prozatím známo, kdy a jestli vůbec se tento stroj do hry dostane, ani jak jej půjde získat, takže se prozatím mrkneme, na základě čeho jej Wargaming vlastně vytvořil.

Předpoklady pro vývoj

V první polovině 50. let, tedy v době, kdy těžké tanky ještě nebyly přežitkem, v Sovětském svazu pracovali na jejich nové generaci. Američané samozřejmě vyvíjeli své tanky také, tou dobou dokonce v 16 střediscích, takže bylo potřeba s nimi “držet krok”. Na základě projektu budoucího stroje T-10 (1) a z pokynu příslušných úřadů (2) začali v kanceláři SKB-2 ČKZ (3) konstruktéři (4) pracovat na předběžných návrzích jeho vylepšení. Projekt s označení Obj.730 tedy zahrnoval nejen samotný T-10 ale i další jeho možná zdokonalení. Pracovalo se zejména na řešení odolnosti proti jaderným zbraním, vylepšení odolnosti pancíře, zmenšení a zdokonalení pohonných jednotek, zvýšení životnosti podvozku, stabilizaci, přesnosti a rychlosti palby, možnosti nočního boje a hlubokého brodění mořskou vodou atd.

První návrhy

Na přelomu listopadu a prosince 1952 byly předána hotová schémata uspořádání stroje a dokončené výpočty včetně všech vysvětlujících poznámek ze kterých o půl roku později vzešly dva návrhy tanku hmotnostní kategorie 46-50 tun (5)  s názvy Obj.777 (6) a Obj.752, které oba obsahovaly řadu navrhovaných vylepšení. Kromě nové převodovky, hydraulického odpružení, systému ovládání výkonnějšího 122mm děla M62-T2 a dalších věcí dostal Obj. 752 jednu pro Sověty naprosto unikátní věc a to kyvnou věž, jakou známe z některých francouzských nebo amerických tanků. I tak neobvyklé nápady dostaly prostor ve snaze zvýšit bojovou hodnotu tanků a zároveň udržet jeho hmotnost na použitelné hodnotě. Ostatně kolem hmotnosti se těch novinek vyskytlo více. Ve snaze co nejvíce jí snížit byl navrhovaný pancíř nejen poměrně složitého tvaru, ale i jednotlivé části měly mít na různých místech různou tloušťku, aby se co nejvíce ušetřil materiál (a tedy váha) při zachování jeho efektivity.

 

Korba tedy měla kombinovat jak válcované, tak odlévané díly, například zpředu rozpětí tlouštěk 90-215mm. U odlévané části věže až 260mm, ale díky úhlování a tvarování i slabší pancíř měl dosahovat požadovanou odolnost. Ušetřená váha se promítla i do 50km/h vypočítané maximální rychlosti a až 250km dojezdu po zpevněném povrchu (7). Mnoho vylepšení se týkalo děla a jeho systému nabíjení. Jedna varianta počítala se systémem, který nebyl automatický a jenom usnadňoval práci nabíječe, druhá s jakousi variantou poloautomatického nabíjení, ovšem za cenu výrazného snížení možné zásoby munice.

Právě druhá verze byla ta s kyvnou věží, jejíž herní podoba je momentálně na supertestu. Výsledný stroj měl být velmi kompaktní a dokonce se s váhou 45,3 tuny dostal pod dolní limit hmotnosti a to při zachování efektivity pancíře a při mnoha vylepšeních. Ministerstvo se ale nakonec rozhodlo pokračovat v projektu Obj.777 a poslední zprávy o Obj.752 pocházejí z června 1953, kdy byla kompletní dokumentace předána úřadům a v projektu se pravděpodobně dále nepokračovalo. Tank tak zůstal pouze na papíře, nedočkal se ani zmenšeného modelu či jakékoliv vizualizace. Jedinou jeho stopou v reálné tankové historii je použití některých inovací v jiných pozdějších projektech.

Zajímavosti

– Záruční hodnota ujeté vzdálenosti byla výpočty stanovena na 2.000km
– přibližně dvouhodinová cesta po vlastní ose z Prahy do Plzně by vás stála jenom za palivo přibližně 13.000 korun

Informace o tanku a jeho podobě ve hře jsme přinesl zde a zde.


poznámky :

1 – dříve ve hře pod názvem IS-8, IS-10 je zdokonalením IS-8, ke přejmenování na T-10 došlo po smrti Josifa Stalina, z jehož jména zkratka IS pochází
2 – dopis č. 441 ze dne 30. června 1952, Glavtank, ministerstvo dopravní výroby
3 – Совет коллективной безопасности – rada kolektivní bezpečnosti, Челябинский Кировский завод – Čeljabinsý Kirovský závod (továrna)
4 – pod vedením hlavního konstruktéra závodu M.F. Balzhi a úřadujícího hlavního designera I, S. Kavyarova, kterého v únoru 1953 vystřídal P.P. Isakov.
5 – hmotnost 50 tun byla stanovena jako horní hranice kvůli zachování obstojné mobility stroje a omezení obrovského opotřebení součástek především podvozku a pohonu u těžších strojů. Vzorem byla 46,5 tuny vážící IS-3 a varováním její technické problémy, zejména s podvozkem a převody
6 – o stroji Obj.777 ve hře už také víme, mluvilo se o něm v souvislosti s bonovým obchodem nebo jako o odměnovém tanku za speciální herní režimy, momentálně je ovšem o něm ticho
7 – včetně vnějších nádrží stroj vezl 1000 litrů paliva. Prostým výpočtem tedy spotřeba byla 4 litry na jediný kilometr a to v ideálním terénu…