AEC Armored Car
AEC Armored Car – britské kolové vozidlo páté úrovně na reálných základech. A také míří do hry. Pojďme se na něj tedy dnes podívat.
Jsme zvyklí, že WG se snaží využít všech možností, jak jen vytvořit nové přírůstky do hry. Nyní připravuje britská obrněná vozidla na kolech. Proto jsem se rozhodl, že se podívám na tuto novu linii blíže.
Prvním v řadě je AEC Armored Car. Obrněné vozidlo na páté úrovni.
Toto vozidlo opravdu existovalo. Vyráběla ho britská společnost Associated Equipment Company (AEC). první bylo vyrobeno v roce 1941 a celkově se jich na světě objevilo 629.
AEC vzniklo na základě britských zkušeností ze Západní pouště v boji proti italským obrněným vozům. Britské obrněné automobily byly vyzbrojeny pouze lehkými a těžkými kulomety a armáda do nich montovala ukořistěné italské a německé 20mm kanóny, aby měla dostatečnou palebnou sílu při střetu s nepřátelskými průzkumnými vozidly.
Vývoj:
Ve vývoji byl obrněný automobil Daimler se 40mm dělem, jaký se používal na britských tancích, ale nepočítalo se s obrněnými automobily s pancéřováním a tankovou výzbrojí. Společnost AEC soukromě vyvinula vozidlo založené na jednom z návrhů nákladního automobilu (dělostřeleckého tahače), které by mělo pancéřování odpovídající soudobému lehkému tanku.
Společnost AEC ze Southallu v Anglii vyráběla podvozky pro nákladní automobily a autobusy a její dělostřelecký tahač Matador se používal pro tažení středních polních a těžkých protiletadlových děl. Obrněný automobil na bázi dělostřeleckého podvozku Matador byl původně vyvinut jako soukromá iniciativa a jeho maketa byla v roce 1941 předvedena oficiálním představitelům na Horse Guards Parade v Londýně, kde udělala příznivý dojem na Winstona Churchilla, a po počáteční zakázce na 120 kusů bylo v letech 1942-1943 vyrobeno 629 vozidel.
AEC se snažila postavit obrněný automobil s palebnou silou a ochranou srovnatelnou se soudobými britskými lehkými tanky. První verze využívala věž pěchotního tanku Valentine Mk II doplněnou o dvouliberní kanon. Následující verze dostaly 6-palcovou nebo 75mm zbraň ve věži vyrobené na zakázku. Vozidlo neslo také jeden kulomet Besa, 2palcový (51 mm) vrhač bomb (odpalovač dýmových granátů) a radiostanici č. 19. Vozidla Mark I měla na obranu proti letadlům lehký kulomet Bren, pozdější vozidla dostala „PLM“ s montáží jednoho nebo dvou kulometů Vickers K. Věž byla elektricky poháněná s možností ručního posuvu.
Řidič používal dva periskopy pro výhled v zavřeném stavu, jinak si mohl zvednout sedadlo, aby viděl přes průhled.
Motor byl namontován pod úhlem dolů, což snižovalo úhel na převodových hřídelích a výšku nad zadní palubou trupu. Při běžném použití na silnici byla poháněna pouze přední kola.
Použití:
Mk I byl poprvé použit v boji v severoafrické kampani koncem roku 1942, kde bylo údajně několik vozidel vybaveno tankovou věží Crusader s šestiliberním kanónem. Vozidla Mk II a Mk III se účastnila bojů v Evropě v jednotkách britské a britsko-indické armády, často společně s Američany dodávaným obrněným automobilem Staghound.
Obrněný vůz AEC se 75mm kanónem nahradil americké polopásové 75mm samohybné kanóny ve čtyřech bojových četách některých obrněných automobilových pluků.
Vozidlo sloužilo i po skončení války. Libanonská armáda používala tento vůz nejméně do roku 1976. Pro Libanon se od roku 1956 některé věže AEC používaly i v obrněných automobilech Staghound.
Technické parametry:
Místo původu Spojené království
Historie výroby
Vyráběno od roku 1941
Počet vyrobených kusů 629
Technické údaje (Mk I, Mk II a III)
Hmotnost
Mk I: 11 t
Mk II, III: 12,9 t
Délka 17 stop (5,2 m)
Šířka 9 stop (2,7 m)
Výška 2,54 m (8 ft 4 in)
Posádka
Mk I: 3
Mk II, III: 4
Pancéřování 16-65 mm (0,63-2,56 palce)
Hlavní výzbroj
Dělo Mk I: QF 40 mm
Kanón Mk II: QF 57 mm
Dělo Mk III: QF 75 mm
Sekundární výzbroj 1 × kulomet Besa, 1 × lehký kulomet Bren.
Motor
Mk I: AEC 195 diesel
Mk II, III: vznětový motor AEC 197 105/158 k (78/118 kW)
Výkon/hmotnost
Mk I: 9,5 k/t
Mk II, III: 12,4 k/t
Zavěšení kol 4×4
Provozní dojezd 250 mil (400 km)
Maximální rychlost 36-41 mph (58-66 km/h)
Varianty:
Mk I původní verze s věží z tanku Valentine, 129 kusů. Některé na Blízkém východě měly namontovaný šestiliberní kanón.
Mk II větší věž pro tříčlennou posádku s šestiliberním kanónem. Přepracovaná přední část korby, vznětový motor o výkonu 118 kW (158 k).
Mk III „Close Support Armoured Car“, Mk II se 6-palcovým kanónem nahrazeným 75mm kanónem QF, který měl stejné uchycení.
AA Věž podobná tankové AA věži Crusader se dvěma 20mm kanóny Oerlikon schopnými vysoké elevace pro zásah nepřátelských letadel. Prototyp postavili v roce 1944, ale do výroby se nedostal kvůli letecké převaze Spojenců v severní Evropě.
Tak jak se vám líbí reálné vozítko? Chcete informace i o dalších ve stejné větvi?