Z archivu: TOG I
Na úvod
Po týdnu vás opět zdravím u dalšího pokračování série Z archivu. Nejprve bych chtěl poděkovat našemu grafikovi Krackenovi za úvodní obrázek, který pro naši sérii vytvořil, jeho další tvorbu můžete sledovat zde.
A teď už se přesuneme k dnešnímu tématu. Dneska začneme trochu netradičně – co takhle začít memem?
Vtipné, že? Jenže on by to nemusel tak úplně fór – ve skutečnosti totiž neexistoval pouze TOG II, kterého máme ve hře, ale existovalo plno variant tohoto tanku, některé z nich byly označené jako TOG I nebo TOG III, takže tenhle meme zase nemusí být až takový výmysl, jak se na první pohled může zdát.
Dnes se podíváme na tank TOG I, tedy „předchůdce“ našeho tanku TOG II.
Z historie
Jednalo se o první projekt, který vzešel z Výboru pro vývoj speciálních vozidel, jehož tým byl přezdívaný „The Old Gang“, od čehož byl později odvozen název tanku TOG.
TOG 1 byl prototypem těžkého tanku vyrobeného na začátku druhé světové války. Hlavní účelem tohoto tanku byly obavy z toho, že by se bitevní pole mohla proměnit v bahniště a krátery jako během první světové války. Konstrukční tým tedy navrhnul TOGa tak, aby mohl překonat rozbouřenou krajinu a zákopy.
Vyvíjet tento tank začali v červenci 1939, kdy byl sestaven již zmíněný výbor The Old Gang. Tým společně navrhnul vývoj a konstrukci těžkého tanku určeného pro využití v druhé světové válce. Specifikace tanku byla velmi obsáhlá – od operací na podmáčeném terénu přes odolnost proti protitankovým dělům a houfnicím až po přepravu pěchoty po bojišti. Hlavní výzbroj měl tvořit polní kanón umístěný na věži. Proti pěchotě měla posádka k dispozici 2 kulomety.
Konstrukční práce pak začaly v prosinci 1939, jejichž výstupem byla dřevěná maketa tanku. Maketa se skládala z dlouhé korby a věže z tanku Matilda II. Věž nesla kanon ráže 40 mm, a v přední části se necházela ještě houfnice ráže 75mm. Z makety se následně zjistilo, že není nutné vést pásy přes horní část korby.
V červnu 1940 konstruktéři zahájili práci na výsledném návrhu. Prototyp TOG I dokončili v říjnu téhož roku. Kvůli hmotnosti tanku zvolili konstruktéři elektrický motor poháněný dvěma generátory. Tank se ovládal volantem připojeným na potenciometr, který měnil napětí na motorech pásů. To ovšem způsobovalo zátěž, která namáhala pásy. Proto konstruktéři nakonec tank přestavěli na hydraulický pohon. Tank dokončili až v květnu 1943 a dostal označení TOG 1A. Ani tento pohon však tanku nepomohl a tank se tak nikdy nedostal do sériové výroby a zmizel v propadlišti dějin.
Technické parametry
- Typ: těžký tank
- Rozměry: 10,1 m dlouhý, 3.1 m široký, 3 m vysoký
- Palebná síla:
- Kanon 40 mm Ordnance QF 2-pounder
- Houfnice 75 mm
- Motor: Paxman diesel – 600 koní
- Váha: 81 tun
- Přepočet koní na tunu: 7,41 hp/t
- Věž: Matilda II
- Maximální rychlost: 14 km/h
- Posádka: 8 členů – velitel, střeleč, řidič, radista a 4 pomocní střelci
TOG I ve hře
TOG I by se jakožto předchůdce tanku TOG II mohl ve hře eventuelně objevit jako prémiový těžký tank na pátém tieru. Podobně jako TOG II by to nebyl žádný rychlík, byl by tedy podobný tanku Valiant.
Pokud by ho Wargaming přidal do hry se 40 mm kanonem, jeho alfa by se pohybovala někde kolem 60 poškození, což by bylo na pátý tier velmi slabé. Pokud bychom však vyšli z historických parametrů tohoto děla, mělo by kadenci 22 ran za minutu, což by při 60 poškození činili pouze 1320 DPM. Na druhou stranu tank by měl hodně výdrže, což by mohlo jeho slabou palebnou sílu vynahradit. Nebylo by to však nic pro milovníky rychlejších tanků.
Když tedy vezmu historické parametry děla Ordnance QF 2-pounder, byly by palebné statistiky tohoto tanku následující:
- Ráže: 40 mm
- Poškození: 60 HP (vzato ze hry z jiných 40mm děl)
- Rychlost palby: 22 ran za minutu
- Poškození za minutu: 1320 HP/min
- Úhly sklopení/zvednutí: -13° / -15°
Ostatní věci jako čas zaměření, přesnost či penetrace už by měl plně v rukou Wargaming a netroufnu si je moc odhadovat, to už je na Vaší fantazii.
Závěr
Tak co říkáte na TOGa? Chtěli byste ve hře i tohoto, nebo myslíte, že nám stačí TOG II? Dejte vědět dole v komentářích.
Budu se na vás těšit zase za týden v sobotu s dalším zajímavým tankem 🙂