World of Tanks

Vysvětlení situace WoWS

Protože se o lodičkách stále více diskutuje nejen pod předchozím článkem, ale také u nás na Discordu, rozhodli jsme se v následujících odstavcích popsat trošku obšírněji, co se vlastně stalo.

Nám, tankistům, se situace kolem odchodu nejvýznačnějších kontributorů z lodí vcelku těžko chápe. Věnoval jsem tedy nějaký čas seznámení se s vývojem a důvody současného stavu a pokusím se svoje poznatky zprostředkovat. Pokud se dopustím omylů, pokud něco popíšu zkresleně nebo jsem některou věc pochopil špatně, prosím, opravte mě v komentářích.

Tanky a lodě vyvíjejí dvě různá studia. Od toho se v minulosti odvíjel i odlišný vztah k hráčům a kontributorům. V lodích byla v minulosti spolupráce mezi vývojáři a týmem komunitních kontributorů výrazně hlubší, a dá se říci, že oboustranná. Kontributoři byli bráni jako opravdoví zástupci komunity, a dostat se do CC týmu bylo v lodích velmi obtížné. S tím byla spojena vysoká prestiž takového postu. Kontributoři dostávali k „osahání“ novinky delší čas před jejich vydáním, aby měli čas vytvořit si na ně fundovaný názor podložený osobní zkušeností. Jejich zpětná vazba měla dopad na vývoj hry. Spolupráce šla dokonce tak daleko, že se někteří podíleli i přímo na herním obsahu.

To se však časem měnilo a v současnosti se CC program lodí svým principem blíží k tomu, který známe my. Podmínky ke vstupu do programu se velmi zmírnily, v podstatě postačí jen určitý počet diváků či shlédnutí. Není potřeba prokazovat nic dalšího, mít rozsáhlé znalosti hry ani herní výkony. Kontributoři sepisují a odevzdávají stohy zpětné vazby a nemají jakoukoliv odezvu, jakoukoliv reakci na svoje podněty a připomínky. Na oplátku dostávají premiový herní obsah, ale až v den jeho vydání. Jakákoliv recenze či zhodnocení se tím mění v překotný závod „být první“, vydat video či text co nejrychleji, první zaujmout diváky. Kvalita informací tím samozřejmě trpí. A vzrůstá i pocit marnosti a zbytečnosti takové práce.

Zašlo to až tak daleko, že grafické chyby nebo jiné bugy jsou ve hře po několik aktualizací přesto, že na ně kontributoři opakovaně písemně upozorňují. Což je situace, která je nám z tanků bohužel důvěrně známá. Zdá se tedy, že základ událostí spočívá v tom, že WarGaming sjednotil přístup všech svých studií k hráčům a kontributorům. Ti, co byli v lodích zvyklí na určitou prestiž a odezvu na svou práci, o výsledky mnohaleté snahy pomalu přišli.

Stejně jako naše tanky, i lodě mají své problémy. U nás se například někteří hráči pozastavují nad tím, že prémiová vozidla jsou často výrazně silnější než jejich stromové protějšky. Lodě mají jiný problém. Možná jste před nějakou dobou zaznamenali pozdvižení kolem opravdu hardcore maratonu na Puerto Ricco. V poslední době vzrůstá počet exkluzivních premium lodí a dalšího premium obsahu, který je přístupný výhradně ve formě lootboxů s neznámou šancí na drop vytouženého předmětu. Stává se tak, že hráč utratí i dvojnásobek ceny srovnatelného předmětu, a to, co chce, stejně nedostane. Zde je potřeba uvést, že mezi hráči lodí je značný počet vojenských veteránů a nebo jejich příbuzných, případně patriotů, kteří mají k některým plavidlům citovou vazbu. To má na nálady v komunitě jistě vliv. Například chystané znovuvydání ikonického plavidla, USS Missouri, na jejíž palubě byla podepsána kapitulace Japonska a v podstatě ukončena druhá světová válka, pouze v lootboxech vyvolalo značnou nelibost.

Spouštěcím impulsem celého řetězce událostí byl odchod kontributorky LittleWhiteMouse. Ta byla známá svými detailními rozbory každého prvku hry, precizními recenzemi lodí, srozumitelným vysvětlením každého prvku včetně grafů a podobně. Oproti ostatním kontributorům byla trochu v nevýhodě, protože forma prezentace její práce byla pouze psaná, nemá vlastní youtube kanál, ani nestreamuje. Přesto si však vybudovala obrovskou oblibu a takovou pověst, že z jejích příspěvků občas čerpali i ostatní kontributoři. Od WG dostala možnost vytvořit vlastní kamufláž pro jednu z lodí. Tomu věnovala v podstatě rok mravenčí práce. Následně se od jednoho z pracovníků WarGamingu dozvěděla, že veškerý čas a námahu vynaložila nadarmo. Vznikl konflikt, kdy vyvracela jednu lež za druhou pomocí dokumentace, screenů komunikace, screenů slibů, které dostala. Bohužel neúspěšně. K tomu se připojil ještě fakt, že pracovník, jenž s ní komunikoval, jí pokazil jméno. Pokud tohle všechno spojíme s fakty v předchozích odstavcích, nedivím se, že následně oznámila svůj odchod z programu a ukončení spolupráce.

Ke stejnému kroku se následně odhodlala celá řada nejvýznamnějších kontributorů. Pro některé byla urážka a opovržení, s nímž se setkala LittleWhiteMouse, tou pověstnou poslední kapkou. Jiní odchodem vyjádřili solidaritu oblíbeným kolegům nebo sympatie k jejich postoji. Našlo se i pár takových, kteří odešli ze strachu před napadáním ze strany hráčů, proč v programu zůstávají. Vyrojila se spousta vysvětlujících videí, streamů, článků, příspěvků. Našlo se i dost těch, kteří podporu vyjádřili humorem.

Bohužel k prvotnímu impulsu došlo v pátek. I z prostředí tanků známe, že přes víkend je v podstatě nemožné dočkat se od WarGamingu nějaké oficiální reakce. Takže kauza měla celé tři dny na to rozbujet se do olbřímích rozměrů, aniž by byla šance ji jakkoliv přibrzdit. Proběhl sice polooficiální slib a reakce ihned v pondělí, to na průběhu ale mohlo jen málo změnit. K dovršení nemilých událostí ono slibované oficiální vyjádření přišlo s dalším zpožděním od původního termínu, a v jeho textu nenajdeme v podstatě nic, co by šlo považovat za opravdovou reakci na vzniklou situaci. Neobjevila se v něm sebemenší snaha o řešení problémů. Jediná konkrétní věc, která byla hráčům přislíbena, je bohužel ta nejméně podstatná – loď Missouri bude kromě lootboxů možné získat i za dublony (in-game premiová měna kupovaná za reálné peníze, přepočteno na běžnou měnu bude cena lodi kolem 1.500,- korun), ovšem ne hned po souběžném vydání v lootboxech, ale až po splnění mnohadenního řetězce misí a osobní žádosti zaslané na herní podporu, s minimálně dvoutýdením zpožděním a s nutností téměř každodenního hraní. Taková odpověď nebyla rozezlenými hráči a kontributory přijata a dá se říct, že jen přilila olej do ohně.

Otázkou zůstává, zda revolta části kontributorů, byť těch, kteří byli považováni za špičku v oboru, bude mít nějaký efekt. V minulosti máme podobné události ze světa tanků. U nás na CZ/SK scéně máme stále v paměti aféru cheatujícícho kontributora, kdy odešli na protest v podstatě všichni ostatní kontributoři. Kromě řady hráčů zabanovaných za prosby o čistou a férovou hru neměl tento protest v podstatě žádný efekt, a CC program se postupně vrátil, v jiném složení, ke své původní podobě. Před delší dobou odešli na protest všichni italští kontributoři, nato WarGaming prostě snížil podmínky vstupu do programu a nabral kontributory nové, menší a méně zkušené, ale tabulkový stav byl naplněn a nezměnilo se nic. Nejradikálněji svou nespokojenost řešili korejští hráči v tamní cheaterské aféře, kdy užívání nelegálních programů rozbujelo nevídaným stylem. Hráči si stěžovali, pak mnohým došla trpělivost a začali cheaty veřejně používat také a situace se vyhrotila až k hlasitým protestům a pochodům před sídlem tamní pobočky WG. Nato byl korejský server smazán a zbytky hráčské komunity spojeny s jinými servery. A nezměnilo se nic.

Obávám se tedy, že ani současná aféra v lodích WarGamingem nepohne. Aby totiž hráč o situaci něco věděl, musí sledovat fórum, číst články jako je tento, sledovat videa tvůrců, jež se do protestu zapojili nebo o něm alespoň informují. A z celkového počtu hráčů je takových výrazná menšina, odhadovaná na maximálně 20%. Ostatních více než 80% hráčů dění v komunitě absolutně nezajímá, chtějí si jen zahrát pro radost a neřešit problémy. Takže k naprosté většině hráčů ani nepronikne informace o tom, že se něco děje.

Dalším faktorem je, že WoWS se dostaly k určitému stupni stability, nasbíraly tolik hráčů, že si mohou dovolit drobná zaškobrtnutí a ani větší problémy pro hru nebudou likvidační. Z velké části je to dáno přílivem nových, mladých hráčů, kteří nepamatují „staré časy“ a hru si užívají bez zájmu o dění kolem ní. WarGaming se v poslední době orientuje na zisk za každou cenu. Občas i na úkor zábavnosti a hratelnosti. Veterán, který má na svém účtu už odehanou spoustu bitev a dostatečnou zásobu premium obsahu, se tak stává zbytečným, ba spíš i přítěží. Perspektivnější stran zisku se jeví noví hráči, nevědomí, s prázdnou garáží nebo přístavem, ale o to plnější kreditkou. A dokud ti noví dokáží zaplatit ztráty těch starých, nemá WarGaming sebemenší důvod cokoliv měnit. Finanční výsledky jim totiž jasně ukazují, že jejich obchodní model funguje. A ztráta důvěry a sympatií veteránů pro ně nemusí být důležitá. Dobrá pověst jim provoz firmy, odměny managerů a výplaty zaměstnanců nezaplatí.

Takže v nejbližší době bych nějaký posun ve vztahu firmy k zákazníkům nečekal. Nakonec, podle příspěvku CZ komunitního managera WoWS, v CC programu celosvětově stále zůstává přibližně 190 z původních cca 230 kontributorů. Sice odešli ti nejvýznačnější, ale většina ostatních zatím zůstává. Můj osobní smutný závěr je, že se se situací musíme prostě smířit, a buď hrát dál s vědomím toho, co se v pozadí děje, nebo si najít jinou zábavu. Věřím, že většina zvolí první možnost, nakonec i většina ex-kontributorů v hraní pokračuje, pokračovat bude a bude i vydávat nějaký herní obsah – jen už ne jako součást CC týmu. Osobně mi přijde nepatřičné pokusit se proces ztráty financí pro WG nějak urychlit, například jak navrhuje ex-kontributor a asi nejznámější tvůrce obsahu z WG her, TheMightyJingles ve svém posledním videu, konkrétně pomocí reportování hazardu se pokusit zvýšit rating hry z PEGI 7 (přístupné od sedmi let věku) na PEGI 18 (v Americe z ratingu T – teenager od 13 let, na rating A – adult – pouze pro dospělé)  Jednak je výsledek takového jednání přinejmenším nejistý, jednak je to podle mého názoru morálně nejednoznačné.

Co napsat závěrem? Záležitost opět nebude mít žádného vítěze, jen poražené. Snad za jediné vítěze se mohou považovat hráči ignorující jakékoliv dění v komunitě, ke kterým se žádné informace a žádné problémy nedonesou. Spokojeně a šťastně si budou hrát a nejvýš si zanadávají, když se jim nepovede výstřel nebo nebude přát RNG. Jen se bohužel nedozví, že jsou vítězi….

5 3 votes
Article Rating
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments