Náhled do historie: japonské tanky – Type 89 Chi-Ro/I-Go
Po sérii lehkých tanků se vracíme s prvním japonským středním tankem.
Jde o Type 89 Chi-Ro/I-Go – jeden z prvních vyrobených středních tanků císařské japonské armády. (八九式中戦車 イ号, Hačikjúšiki čúsenša I-gó – střední tank typu 89 A)
Type 89 vznikl na základě projektu “Na domácí tank” spuštěném v armádním vojenském institutu roku 1925 v Ósace. V tomto projektu měly být vyvinuty dva tanky: desetitunový na základě Renaultu FT a dvacetitunový na základě britského tanku Vickers Mk. C. V únoru 1927 byl hotový první prototyp dvaceti tunového tanku pojmenovaný Type 87 Chi-I, při testování prototypu bylo zjištěno, že tank byl osazen slabým motorem, a tak svým výkonem neobstál. Na jaře o rok později byl vyprojektován nový desetitunový tank pojmenovaný a označený jako Type 89 a z lehkého byl překlasifikován na střední tank. V roce 1929 byl postaven první prototyp a po úspěšných zkouškách byl zařazen do sériové výroby, která probíhala ve firmě Mitsubishi Heavy Industries od roku 1931 a trvala až do roku 1942. Poznámka: na produkci tanku byla postavena nová výrobní hala, z důvodu nedostatečné výrobní kapacity.
Ve věži bylo umístěno 57 mm dělo Type 90 a jako sekundární zbraně byly v tanku dva kulomety Type 91 ráže 6,5 mm. Jeden byl umístěn v zadní části věže a druhý v přední části podvozku. 57 mm dělo bylo velmi účinné proti kulometným hnízdům (na 500 metrů byl schopen probít 20 mm pancíř) a čelní 15 mm pancíř byl efektivní proti palbě z ručních zbraní. Tyto vlastnosti tanku se projevily v první bitvě o Šanghaj v roce 1932.
Největší slabinou tanku byla jeho velmi nízká rychlost dosahující pouhých 27 km/h. Malá rychlost a dvojnásobná výrobní cena oproti Typu 95 Ha-Go zapříčinily, že tank nebyl během své 11 leté produkce vyráběn ve velkých počtech. Celkově bylo vyrobeno 404 kusů.
Tank byl vyráběn ve 2 verzích. 1.varianta označovaná Type 89A I-Go Ko byla vyrobena v počtu 113 kusů. Měla vodou chlazený šestiválcový motor Mitsubishi o síle 118 koní. První tanky byly vybaveny pouze signalizačními vlajkami a až později vyrobené kusy byly vybavené jednoduchou vysílačkou, která měla dosah 1 km.
2.varianta Type 89B I-Go Otsu je významná svými modernizacemi, které byly provedeny na základě zkušeností z bojů v Číně. Mezi lety 1935-1939 se tank postupně vylepšoval a jeho hmotnost stoupla až na 14 tun. První změnou byla výměna motoru za lepší vzduchem chlazený šestivácový motor Mitsubishi A6120VD o síle 120 koní.
Fotka I-Ga pocházejících ze Šalamounových ostrovů:
Type 98 se účastnil bojů jak v Číně, tak i v Tichomoří. V roce 1942 byl postupně stažen z fronty. Maximální 15 mm pancíř a malá úsťová rychlost se nikterak nemohla rovnat americkým Shermanům M4. Tento tank byl nahrazen novým a lepším tankem Type 97 Chi-Ha, na nějž se podíváme v příštím článku.
Do dnešní doby se dochovaly 3 stroje:
- Na Filipínách, Villa Escudero, Tiaong – provincie Quezon
- V USA, Fort Lee, Virginia – zde je pod označením Type 98 Chi-Ro
- V Japonsku na základně JGSDF(japonské pozemní síly sebeobrany) v Cučiuře, prefektura Ibaraki – zde je v provozu schopném stavu (viz obrázek dole)
Zajímavost nakonec: v právě probíhající akci Girls und Panzer byl vedle Pz. IV H, Tiger (P), Stug III a LT vz. 38 (Pz. 38 (t)) použit v seriálu Type 89B I-Go Otsu