Náhled do historie: japonské tanky – Type 98 Ke-Ni
Dnes poslední díl o japonských lehkých tancích.
Lehký tank Type 98 Ke-Ni (japonsky 九八式軽戦車 ケニ , Kyuhachi-shiki keisensha Ke-Ni / Kjuhači-šiki kejsenša Ke-Ni) je označován též jako Type 98 Ke-Ni Ko nebo Type 98 Chi-Ni. Lepší lehký tank než Ha-Go, byl ale vyráběn v malém počtu.
Vývoj tanku začal v roce 1938 a měl nahradit nejpočetnější tank japonské císařské armády Type 95 Ha-Go. Byl navržen se stejnou hmotností jako Ha-Go. Návrh tanku měl silnější pancíř, protože pancíř Ha-Ga byla schopna probít střelba z kulometu ráže 0,50 (12,7 mm). V roce 1939 byly vyrobeny dva prototypy, první pod označením Chi-Ni Model A firmou Hino Motors. Druhý prototyp Chi-Ni Model B (nebo také Type 98B Ke-Ni Otsu) byl vyroben firmou Mitsubishi. Byl odlišný od prvního prototypu svým podvozkem, jenž měl 4 velká pojezdová kola podobné Christieho podvozku (ruské lehké tanky BT byly postaveny na základě Ch. podvozku).
Výroba začala až v roce 1942 a trvala do roku 1943. Do výroby se nakonec dostal prototyp od firmy Hino se šesti pojezdovými koly. Bylo vyrobeno pouze 104 kusů. Takto nízká produkce byla proto, že dodávaná ocel a jiné suroviny byly přednostně distribuovány na výrobu válečných lodí a konstrukce letadel a ne pro stavbu tanků.
Tank byl vybaven vznětovým vzduchem chlazeným motorem o výkonu 130 koní od firmy Mitsubishi. I když měl tank silnější pancíř dokázal vyvinout rychlost až 50 km/h a měl nižší a kratší siluetu, než tomu bylo u Ha-Ga. Prostornější věž umožnila, aby se do ní vešli dva členové posádky. Díky druhému členu posádky nebyl velitel tanku zaneprázdněn tolika úkony a mohl se více soustředit na ostatní povinnosti. Ve věži byl umístěn 37 mm kanón Type 100.
Nejsou žádné informace, že by se nějaké vozidlo do dnešních dní zachovalo, je však možné, že se nějaké kusy nacházejí na ostrovech v Pacifiku.
Přestavbou, která skončila u postavených dvou prototypů je tank Type 98 Ta-Se (Taiku Sensha = protiletecký tank) a byl takto označen první prototyp (nahoře). Při zkouškách prototypů se zjistilo, že podvozek je malý a nemůže být zajištěna dostatečná stabilita (u druhého prototypu). Druhý prototyp byl vybaven dvojicí upravených 20 mm protileteckých kanónů Type 98 (dole) a dostal označení Type 98 20 mm AAG tank (tak vysoký aneb střelte si do mě). První prototyp vypadá, že má malou siluetu a při střelbě do strany se mi nezdá, že by tam měla být taková nestabilita, ale bohužel chybí relevantní informace.
Další variantou je Type 2 Ke-To. Jedná se o vylepšenou verzi Type 98A vybaveného lepším 37 mm kanónem. Tank byl vyráběn v roce 1944-45 s celkovými 43 vyrobenými kusy.