Náhled do historie: japonské tanky – Type 92 Jyu-Sohosha
Další díl z historie japonských tanků.
Japonsko i řada evropských států zkoumaly možnosti, jak nahradit kavalerii. Nejdříve se výzkum zabýval kolovými obrněnými vozidly, mezi nimiž byla i Sumida AMP. Na základě drsného počasí a terénu jak v Mandžusku, tak i v samotném Japonsku, v roce 1929 padlo rozhodnutí o vývoji pásových vozidel, která měla zaručit lepší průchodnost terénem. Tato vozidla měla být konstruována převážně na základě podvozku britského tanku Carden Loyd, které byly v počtu 6 kusů v prefektuře Chiba.
Type 92 Jyu-Sohosha (pozn.: budu používat pro všechny následující tanky anglický přepis japonštiny, český název by byl pro zajímavost Typ 92 Džú-sókóša) je prvním tančíkem vyráběným v Japonsku.
Fotografie Type 92 se 6 pojezdovými koly a 2 kulomety ráže 6,5 mm:
Vývoj stroje začal v roce 1930. První prototyp byl postaven v roce 1931 firmou Ishikawajima Motorcar Manufacturing Company. Bylo vyrobeno dohromady pouze 167 kusů. Zprvu bylo plánováno vyrobit větší množství, ale samotnou výrobu postihly nejrůznější technické problémy. Výroba trvala mezi lety 1932-1939.První vyrobená vozidla byla postavena na podvozku, který měl 6 pojezdových kol. Podvozek při jízdě mel nejrůznější technické problémy. Byl tedy nahrazen čtveřicí spolehlivějších pojezdových kol. Poznámka: Některé zdroje uvádějí polopásové vozidlo Sumida APM jako první variantu Typu 92, ale Sumida byla konstrukčně velmi odlišná (co se podvozku týče).
Fotografie pozdější verze s 4 pojezdovými koly a těžkým kulometem Type 92 ráže 13.2 mm:
Během samotné výroby došlo i k vylepšení pancéřování a výzbroje vozidla. První modely měly dva kulomety ráže 6,5mm. Jeden byl umístěn v plně otočné věži a druhý v trupu. Pozdější varianty byly vybaveny těžkým kulometem Type 92 ráže 13.2 mm. Tento těžký kulomet byl vyrobený na základě licence francouzského těžkého kulometu Hotchkiss 13 mm.
Průřez tanku, jaký prostor zabíral v podvozku těžký kulomet:
Type 92 se poměrně osvědčil při nasazení v Mandžusku a prokázal se dobrou průchodností terénem. Dosahoval rychlost 40 km/h, ale ta nebyla dostačující. Při bojích tank vs. tank se ukázalo jeho slabé pancéřování jako nedostatečné.
Technické parametry:
Posádka: velitel a řidič
Výzbroj: primární: těžký kulomet Type 92 ráže 13.2 mm, sekundární: kulomety ráže 6,5mm
Pancéřování: 6 až 12 mm
Pohon: benzínový motor Mitsubishi Franklin vzduchem chlazený řadový 4válcový
Hmotnost: 3,5 tuny
Rychlost: 40 km/h
Dojezd: 200 km