Kauza Ježik – odpočty v Ocelovém Lovci (AKTUALIZOVÁNO)
Krátké ohlédnutí za minulou sezonou Ocelového Lovce
Na problém odpočtů a ilegálního týmování v BattleRoyal herním režimu Ocelový lovec se upozorňuje už od loňského uvedení tohoto eventu. Pokud byste náhodou nevěděli oč jde, zkusím stručně popsat princip tohoto podvodu.
Jak podvod funguje
Skupina hráčů je spolu na TeamSpeaku, Discordu nebo jiné hlasové komunikaci. Jeden z nich odpočítá tři-dva-jedna a na tento odpočet všichni kliknou na své vlastní tlačítko BITVA v garáži. Cílem je dostat do té samé hry individuálního režimu Ocelového Lovce co nejvíc hráčů z této skupiny. Skupina pak místo toho, aby mezi sebou bojovala, spolupracuje, útočí společně na osamocené soupeře, dělí se o kořist, chrání poškozené členy nebo se vzájemně střílí kvůli zisku zkušeností a vylepšení svých tanků, ale jen natolik, aby je to neohrozilo a mohli se pohodlně vyléčit. Až teprve v okamžiku, kdy společně zničí ostatní hráče v bitvě a zajistí si přední příčky na výsledkové listině, začnou bojovat mezi sebou, případně nechají vyhrát předem určeného hráče. Ideální čas na takový podvod jsou pozdní noční nebo brzké ranní hodiny, kdy na serveru není mnoho hráčů a šance, že matchmaker přiřadí do té samé bitvy celou skupinu, je výrazně vyšší prostě proto, že nemá jiné hráče, ze kterých by vybíral.
Planá opatření
Zprávy o tom, že tento rok WarGaming podnikl opatření proti takovým podvodům byly dost zavádějící. Pouze plané sliby a realita byla o poznání smutnější. Report systém v Ocelovém Lovci nefungoval, ukládání replayů nefungovalo, dokonce ani pořizování screenů přímo v boji nebylo funkční. A upřímně, výsledková tabulka po bitvě prostě nemůže být braná jako důkaz, to by kdokoliv mohl označit kohokoliv, naprosto smyšleně. A to, že WarGaming nemá ukládání serverových replayů, je dlouho známá a potvrzená věc. Kde a jak tedy vzít alespoň nějaký důkaz pro podporu?
Co je důkaz?
Jednou ze šancí se ukázala moderská scéna, která vytvořila modifikaci umožňující ukládání replayů ze SteelHuntera. Takže technicky to možné je, amatérští tvůrci to dokázali, jen WarGaming nemá vůli to udělat. Dalšími způsoby je nahrávání bitev přes různé záznamové programy, případně využít záznam posledních několika minut přes nVidia. Ale i tady vás musím nakonec zklamat. Jeden z vývojářů na RU foru píše, že jakékoliv záznamy pořízené přes software třetí strany nebudou uznány jako důkaz…
Belleville, komunitní manager a vývojář, zde píše (volný překlad): (…) Běžně nemůžeme video nebo záznam streamu jako důkaz přijmout. Je velice lehké změnit nicky hráčů za pomoci modů a úpravy dat herního klienta, a nahradit je jinými.
Jak by tedy bylo jako důkaz možné přijmout nějaký screen výsledkové tabulky, jak nám radí naše komunitní managerka? Screen tabulky pořízené bez souvislostí až po bitvě, screen, na němž není vidět žádnou spolupráci, jen přezdívky hráčů a jejich pořadí? Screen, který jde falšovat ještě výrazně snadněji než video nebo dokonce živý přenos?
Bohužel, ani neověřené zákulisní zprávy o úpravách matchmakeru, o tom, že do té samé bitvy Ocelového Lovce nebudou mít přístup hráči stejného klanu, nebo hráči mající se ve friend listu nebo spolu měli někdy soukromou konverzaci, se ukázaly jako nepravdivé. Mnozí z nás se o tom přesvědčili. Mnozí z nás na to upozorňovali, snažili se s tímhle podvodem něco udělat, respektive dokopat WarGaming, aby s tím něco udělali oni. Bohužel se naše hlasy nesetkaly s odezvou. A stejně dopadli hráči v ruskojazyčném regionu. Tam ovšem tato záležitost nabrala na síle kvůli jedné komunitní akci.
Manipulace v SH
V RU regionu totiž probíhal turnaj streamerů a youtuberů právě v režimu Ocelový Lovec. Zúčastnění hráči sbírali body za umístění v tabulce, od sedmi bodů za vítězství až po jeden bod za šesté místo. Dále záleželo na počtu bitev, nastříleném poškození a podobně. A nebyl to turnaj jen tak o prestiž, v sázce byly finanční odměny. Za první místo se jednalo o půl milionu rublů, což není zanedbatelná částka. Tím spíše hráči naléhali na WarGaming, aby tentokrát event byl čistý a poctivý, bez podvádění. Vývojáři však k jejich žádostem zůstali slepí a hluší. Hlavní aktér této kauzy Ježik WOT (Ёжик WOT) o tom uvádí (volný překlad):
Je nemožné cokoliv předat vývojářům. Ať píšete na forum nebo kamkoliv jinam, je prakticky nemožné cokoliv ovlivnit. Druhý rok v řadě se v Ocelovém Lovci neukládají záznamy z hry, a to ani v turnaji s velkou finanční odměnou (celkem 1 390 000 ruských rublů, tedy přibližně 411.000 korun, případně 15.700 eur). Ve WG neexistují serverové záznamy, takže nikdo proti podvádění nic nemůže dělat. Navíc v RU regionu je nyní 11 serverů, takže časová omezení pro turnaj téměř nefungují. Na serveru RU11 (Moskva) je v 9 hodin kolem 900 lidí online. Je velice snadné dostat se tam opakovaně do společné bitvy.
Co se tedy vlastně stalo? Ježik WOT zvolil dost extrémní formu protestu, v podstatě stejnou, s jakou jsme se setkali u nás po vypuknutí cheatersko-kontributorské kauzy. Sám veřejně všem ukázal, jak extrémně snadné je manipulovat s výsledky bitvy a tedy i turnaje. Hrál odpočty, a to veřejně, naživo na streamu. Jsou z toho záznamy a sledovala to spousta lidí. Před každou hrou řekl „nenápadně“ jedeme nebo raz dva tři do toho a hned kliknul na ikonu BITVA. Pěkně to ukazuje začátek tohoto videa (níže) a bez povšimnutí a reakce WarGamingu se dostal na třetí místo v žebříčku, a pokud by tam zůstal, měl by šanci získat pěknou finanční odměnu. To ale možná nebyla jeho motivace, protože další část jeho vyjádření uvádí (opět volný překlad):
Poté, co jsem si trochu zahrál v režimu SH a podíval se na pravidla turnaje, úmyslně jsem se rozhodl uspořádat takovou drzou provokaci. Přímo veřejně a viditelně. Hlavním cílem nebylo dostat se do TOP-20 turnaje, což jsem i oznámil svým asistentům. V každém případě jsem se rozhodl, že po vyhlášení výsledků se vzdám nároku na finále, i kdyby mě nechali projít tak nečestným způsobem, odmítl bych. Ale jednoduše NEVIDÍM jiné způsoby, jak zprostředkovat svůj názor vývojářům. Neposlouchají a nechtějí poslouchat. Tak je potřeba udělat humbuk.
Na čtyřech počítačích tedy jeho spolek pěti spolupracovníků provozoval celkem dvanáct účtů. Na konci akce mohli shrábnout 150.000 rublů, o všem mlčet a vysmát se systému který jim to dovolil. To se ale nestalo a celá věc byla zveřejněná. Sám Ježik WOT k tomu říká:
Věřím, že tato provokace byla úspěšná. Ukázala, že není nic těžkého dělat takové falešné zmanipulované bitvy, dostat se do společné bitvy v Ocelovém Lovci. Co WarGaming dělal pro CELÝ ROK, to opravdu nemohli přidat do režimu záznam replayů? Celý rok byl čas ten režim dodělat. Chci požádat své odpůrce o odpuštění. Věřili jste mi, vím to. Omlouvám se, že jsem vám dal falešnou iluzi. Všichni účastníci, kteří předvedli poctivý způsob boje v online části turnaje, jsou skvělí, a gratuluji jim. Doufám že po takové aféře WarGaming umožní záznamy replayů z tohoto režimu. Doufám že zamezí aby hráči vstupovali do bitev stále s těmi samými protivníky. Doufám že časová omezení dalších turnajů budou zvolena tak aby fungovala.
Jak to vlastně je?
Nicméně stále je tu ještě druhá varianta příběhu. WarGaming mohl prostě opravdu odhalit zmanipulované bitvy a zasáhnout proti podvodu. Sice s velkým zpožděním, na streamech se takhle veřejně podvádělo několik dnů, ale přeci jen zasáhnout. Jestli to bylo díky nějakému systému ochrany, nebo na nahlášení některého diváka streamu, to už se asi nedozvíme. A Ježik WOT se mohl následně jen hájit smyšlenou historkou o čestných úmyslech a snaze vnést do Ocelového Lovce trochu transparentnosti a poctivosti. Neznáme naprosto přesně časy, kdy došlo k zásahu WarGamingu a kdy bylo zveřejněno Ježikovo vyjádření. Některé záznamy a texty ukazují, že nejdříve přišel zásah WG a až teprve po něm reakce streamera, což by zásadně měnilo situaci. Některé stopy ale ukazují opak, že Ježik o všem mluvil ještě před zásahem WG. Každopádně víme, že v tabulce byl na třetím místě ještě v okamžiku zakončení eventu a tedy i turnaje.
A jak to celé dopadlo? Ježik WOT byl z turnaje a eventu následně diskvalifikován. Hráči, kteří v turnaji skončili pod ním, se posunuli o příčku výše. Ježikův účet dostal ban na 7 dní za porušení pravidel hry. Dvanáct účtů používaných k tomuto podvádění dostalo ban permanentní. Jestli to je zasloužený trest pro podvodníka, nebo zakrývání chyb WG a snaha umlčet protesty, nechám na vašem posouzení. Každopádně pro nás z toho plyne trochu hořký závěr. Ten, který (možná) chtěl na problém upozornit, byl potrestán, a to nejen ve hře, ale i ztrátou důvěry některých svých diváků. Replaye se z Ocelového Lovce ani po takové aféře ukládat nebudou. Pokud si záznam pořídíte vlastními prostředky, WarGaming ho nebude uznávat jako důkaz. Takže nám bylo v podstatě řečeno že si ilegální teaming musíme nechat líbit.
Měří se všem stejně?
Celá kauza má však ještě pokračování. Další bany dostaly dva účty, které byly v bitvě s bloggerem Vspishka. Ten se pohyboval mimo tabulku TOP 20. Tyto účty byly zabanovány na základě jeho videa, přestože WG jinak video jako důkaz nepřijímá. Omlouvají to tím, že v tohoto hráče mají absolutní důvěru. Některá videa tedy jako důkaz stačí a jiná ne. Známému RU tvůrci obsahu KorbenDallas nebyla vůbec účast v turnaji umožněna. Jako důvod bylo uvedeno „možné ohrožení života a zdraví hráčů a vývojářů a četné závažné urážky naší společnosti“. Zřejmě takový SirFoch RU komunity – a od jeho aféry víme, že kritika má své meze a jakmile překročí WG schválenou hranici, prostě se trestá. Ale to už jsou jen detaily, které dokreslují celkovou situaci. Tím hlavním zůstává ilegal teaming v Ocelovém Lovci a smutná situace, kdy WG proti takovému podvádění nic nedělá a ještě podvodníkům hodně napomáhá, ve smyslu neukládání replayů ze hry a neuznání záznamů třetí stranou.
AKTUALIZACE 27.8.2020 14:20
Vyšla zpráva, že youtuber Ježik WOT má na krku žalobu od WG a je mu zablokován na jeho youtube kanálu veškerý obsah týkající se hry a WG od zveřejnění jeho prohlášení. Někteří RU youtubeři upozorňují na porušení svobody slova a fair-use principů youtube. Kauzu budeme dál sledovat.
Aktuální doplnění 27.8.2020 20:00
Ježikův youtube kanál byl odblokován a zákaz publikovat videa o WoT odvolán.