Sandbox – změna vybavení
Tato recenze se snaží porovnat především herní ekonomické dopady na hráče při případném zavedení změn ve vybavení a současně se věnuje samotnému posouzení změn. Není zaměřena na případnou vhodnost daného vybavení pro každý jeden tank.
Jakožto veterán, co má vyzkoumány všechny tanky, mám v garáži aktuálně 224 tanků, z toho 127 prémiových či odměnových od tieru II až po tier X. Všechny tanky jsou plně vybaveny, přičemž na tancích mám 597 kusů vybavení a na skladě dalších 14 kusů. Po konverzi vše zůstalo, část vybavení, které do budoucna nepůjde na daném tanku použít, byla přesunuta na sklad, přičemž vždy došlo na změnu na nejvyšší (a tedy i nejdražší) třídu; např. ze všech binokulárních dalekohledů se stal binokulární dalekohled Třída 1 atd. Prodejní hodnota veškerého mého vybavení ve hře činí nyní 117.000.000 kreditů, na Sandboxu po konverzi to dělá 137.390.000 kreditů. Opticky tedy jen samotnou změnou neprodělám, ale vydělám cca 20 miliónů kreditů. Další kredity můžu vydělat prodejem nejvyšších tříd vybavení a koupi levnějších, vhodných pro daný tank dle tieru.
Tohle je dobrá zpráva především pro plně vybavené hráče, na změně v kreditech vydělají.
Bohužel při změně se konvertovalo vybavení na daném tanku ve slotu, ve kterém aktuálně bylo. Pokud je pro tank i nadále vhodné, je to v pořádku, ale pokud se již jeví nějaké jiné vybavení v Sandboxu jako vhodnější, je potřeba demontovat dané vybavení za goldy. A tady už nastává problém útočící přímo na hráčovu peněženku. Do budoucna bude nutno vše bez výjimky demontovat jen za goldy. Kdo byl tedy zvyklý si při expení pomáhat maskovací sítí, binokulárním dalekohledem či bednou s nářadím, nyní to již nebude možné a každou demontáž bude nucen zaplatit de facto skutečnými penězi, anebo tank prodat i s vybavením.
Tady WG evidentně nutí hráče tahat peníze z vlastní kapsy už od nejnižších tierů. Tohle považuji za první špatnou zprávu.
Vraťme se k prohlášení WG, co za celou touto změnou stojí.
Tudíž cílem je mít vybavení zajímavější, jednodušší a atraktivnější především pro nováčky. Aktuálně je ve hře celkem 44 druhů vybavení (nepočítám bonové), z toho 21 dělá vylepšení pérování pro podvozky tanků, aby více uvezly. Na Sandboxu je celkem 67 druhů vybavení, přičemž z podvozku zůstaly jen 3 druhy dle třídy. Na jedné straně tedy skutečně zjednodušili vybavení tak, že z 21 udělali 3, ale přidali dalších 31 zcela nových. Jak dalece jsou tyto nové atraktivní ukáže až čas, některé jako Turbocharger vypadají pro některé tanky zajímavě, ale obecně platí, že hráč si obvykle v 95% volí vybavení pro podporu DPM, dohledu, pohyblivosti => nejčastěji používané vybavení jsou nabiják, vertikální stabilizátor, optika/binokuláry a ventilace. Tím, že na nižších tierech byly sloty tankům odebrány, nemá de facto smysl tam ani nic zkoušet, od tieru IV může hráč využít 3 sloty pro vybavení jako doposud, ALE z nového vybavení nevidím ze svého pohledu nic zásadního, co by rozbilo zavedené sestavy vybavení. Tím, že sloty byly u nízkých tierů odebrány a u vyšších zachovány, s nárůstem počtu vybavení nedošlo k žádné atraktivitě, ale přesně naopak. Vše je nyní podstatně složitější a přitom neatraktivní, a z pohledu nováčka je to naprostá katastrofa; jak se asi může cítit, když má tank tier II, v něm jediný slot a má 9 možností z vybavení, které samo o sobě tank v podstatě nikam neposouvá. A když se dostane na tier IV, tak konečně má sice 3 sloty, ale dokonce 16 druhů vybavení. A od tieru VI přichází další vylepšení, kdy pro první slot platí bonus k odpovídajícímu (dle WG) vhodnému vybavení. Bohužel tato atraktivita je zničena tím, že WG hráče přímo nutí do vybavení, které ne vždy je skutečně vhodné.
Například zde pro tank T-150 tlačí WG hráče, aby si dal do prvního slotu vybavení pro přežití, protože tank je určen do první linie, nicméně v dnešní době potřebuje být dobře postaven, ideálně nakouknout a vystřelit, a k tomu potřebuje především nabiják, rychlé zamíření a pohyb. To využije ve všech možných situacích násobně více než ochranu posádky či samotného tanku.
Tady vidím velké mínus pro celou změnu, vůbec se nepodařilo naplnit hlavní cíl mít vybavení jednodušší a atraktivnější. Navíc se WG snaží hráče tlačit do úzkých možností výběru, vůbec mu nedává volnou ruku, aby si tanky vybavil dle osobních preferencí. Omezením použití binokulárních dalekohledů nebo maskovacích sítí jen pro určité třídy dochází rovněž k unifikaci a omezení osobních preferencí hráče.
Další změnou je u nízkých tierů snížení slotů pro spotřební doplňky jako jsou opravy, lékárnička atd. Toto omezení se týká především tierů I až III. Od tieru IV je vše již zachováno. Nejvíce je tím postižen tier III, který nejenže často potkává tier IV, tak nyní bude mít ještě omezení v počtu spotřebních doplňků, takže může volit mezi uhořením, mrtvou posádkou či jízdou bez oprav (to se asi nikdo neodváží). Nevím, jak dalece jsou dle statistik na těchto tierech veteráni, kteří nováčky na nízkých tierech masakrují, ale zcela jistě tímto způsobem jsou tiery I – III zcela zaříznuty; nemá smysl je hrát pro nikoho. Nicméně z herního hlediska se nic nestane, veteráni, kteří se specializují na nízké tiery, se jen přesunou o kousek výš na tier V (např. T67) a budou – celkem logicky – pokračovat v lovu.
Zde vidím další velké mínus celé změny pro hraní na nízkých tierech; nemají smysl, stejně jako zcela ztratily smysl nízkotierové odměnové tančíky, které WG dávalo k Vánocům.
Na docela zásadní problém jsem narazil u změny ikonek munice v garáži.
Stávající stav
Nový stav na Sandboxu
Problém je, že nově není vidět, jak se vzdáleností klesá penetrace dané munice, což je pro její volbu docela zásadní. Dále zde vidíme počáteční rychlost střely, ale tyto rychlosti jsou všechny o 20% nižší než nyní. Testuje Sandbox skrytě i snížení rychlosti střel?
Procházel jsem Sandbox jak na svém hlavním účtu, tak i na svém testovacím (odehráno 23 bitev) a hledal jsem nějaký návod/tutorial pro nováčky, kde by bylo vysvětleno používání vybavení a spotřebních doplňků. Nic jsem nenašel, ale doufám, že pokud by změny alespoň částečně prošly do ostré hry, tak rozhodně tohle musí být ve hře jasně vysvětleno.
Osobně se mi líbí, že WG se snaží pomáhat nováčkům a na jedné straně chce rozšířit herní možnosti. Ale na straně druhé vše nesmyslně zase sváže, takže výsledný efekt je horší než stávající stav. Ať přidají další vybavení, ale rozšíří počet slotů a specializace slotů ať si volí hráč rovněž sám. Odstranění ikonek modulů nevadí, alespoň by zde bylo místo pro další případné sloty.
Postřehy pod čarou:
- Změna vybavení plošně bez uvažování nad aktuálním stavem; např. Obj. 430U má nesmyslně Hydraulický nabiják pro děla středních ráží, přitom má dělo jako IS-4 a např. i UDES 15/16 má Hydraulický nabiják pro děla velkých ráží; na Sandboxu se to neopravilo => nikdo u WG nad hrou nepřemýšlí, dělají vše plošně bez ohledu na nesmyslnost
- Všechno vybavení je od třídy 1, jen maskovací síť je třída 2 a 3; proč?
- Jamming Device (rušička) dává +2 km/h / +4 km/h – asi špatná jednotka nebo to špatně chápu
- Improved Consumables (vylepšené spotřebáky) dává + 30 km/h / 50 km/h – špatná jednotka, mají být procenta
Dovětek
Tady si neodpustím dovětek. Když jsem sepisoval první pohled na SB, nechci říct, že bych byl úplně nadšený, ale dával jsem tomu naděje. Bohužel čím více studuji nové vybavení, tak se mi jeho nastavení nelíbí. Budu tady opakovat věci, co jsou v článku od Jmeno1, takže se nelekejte.
Svatá trojice, respektive čtveřice, bude stále nejčastější kombinací. Ventilace bude vždy na topu, je to jediné vybavení podporující tři bonusové vlastnosti. Honba za DPM je nejjistější s nabijákem. To znamená, že dva ze tří slotů jsou zabrané. No a ten jeden slot doplní nejspíše stabilizátor nebo optika a čas od času možná nějaká novinka. Tedy v případě, že to dojde na life server.
Změnu na slotů vybavení nízkých tierech vnímám spíše pozitivně, ale štvou mne spotřební doplňky. A pak je tu 7. úroveň ta na tom vlastně bude nejhůře, ale to jsem psal již minule.
Řešení je za a) nerf čtyř nejčastějších doplňků, což říkal i márty ve videu nebo za b) buff nového a některého stávajícího vybavení tak, aby bylo konkurenceschopné. I počet slotů by chtěl pořešit. Toliko zatím ode mě k sandboxu. Nevím, jestli v této iteraci ještě něco budu komentovat a psát o ní.
Jinak autorovi Jmeno1 děkuji za zpracování velice podrobného rozboru a nakonec jen dodám, že s mnohým souhlasím.
DoktorKevina