World of Tanks

Projekt 42 o problémech hry

Před nedávnou dobou proběhl více než osmihodinový stream spolku Project42 věnovaný převážně problémům WG a hry. Velice stručný souhrn témat vám předkládám v tomto článku. Osobní komentáře připojím pod jednotlivými čísly dole “pod čarou”.

Nejprve, kdo a co je to Project42

Project42 je Společnost lidí kolem hry s účastí a nebo s vazbami na vývojáře, bloggery, streamery a další tvůrce obsahu pro rusky mluvící hráčskou komunitu. Převážně se věnují teoriím kolem hry, vymýšlením, co by bylo a nebylo možné přidat nebo předělat a podobně. Převážná většina jejich tvorby by šla shrnout do zkratky “what-if” aneb po našem “co by – kdyby”. Takže vymýšlení si různých herních mechanik, linií tanků nebo nových národů, herních eventů a tak dále. Prostě věcí, kterých jsou plná diskusní fora, facebookové skupiny a podobně. Na druhou stranu, pokud se věnují reálným věcem kolem hry, ukazují se jako překvapivě dobře informovaný zdroj. Takže posouzení, jak moc vážně jejich povídání brát, nechám na vás.

A teď už k tématu

Vy, kteří ovládáte ruštinu, můžete shlédnout kratší 22-minutovou verzi původně více než osmihodinového záznamu. Jako první dlouhodobý problém Project42 uvádí zbytečně vysoký počet zaměstnanců, špatnou úroveň využívání lidských, technických a finančních zdrojů a koordinace mezi jednotlivými odděleními. (1) Údajně v době nejbouřlivějšího rozvoje firmy přicházeli stále další a další zaměstnanci a jen málokdo odešel. To přináší konflikty mezi dlouhodobými zaměstnanci a nováčky, snahu udržet si pozici a jistý příjem a další personální problémy. V takovém prostředí spolu bojují dva názory. Starý, jenž se snaží nerozbít věci, které fungují a nový přinášející změny za každou cenu. Také jsou to ideální podmínky k přebujelé byrokracii, protekcionismu, nekompetentnosti, neprofesionalitě a podobným jevům. Dále to vede k úmyslnému zkreslování informací a manipulování s nimi, včetně informací určených hráčské komunitě. (2) Zdroj uvádí, že z více než 4.500 zaměstnanců WG přibližně tisícovka bere výplatu jen za to, že přijde do práce. Ne všem zaměstancům záleží na dobré pověsti firmy a zároveň si sama firma velmi často něčím uškodí a o svou pověst u herní komunity přiliš nedbá.

Project42 zároveň uvádí, že v této věci se už dějí nějaké pozitivní změny. Přibližně v posledním půlroce probíhají údajně firemní “čistky” s cílem právě tyto problémy řešit. A prý v následujícím půlroce bychom i my měli vidět nějaké změny – blíže nespecifikované.

Druhý problém

Druhým nejzávažnějším dlouhodobým problémem jmenují “krizi nápadů”. V podstatě navazuje na problém první a dále jej rozvíjí. Za daných podmínek musí být nesmírně obtížné cokoliv prosadit. Nesmírně obtížné pro své nápady získat podporu a zdroje, jak lidské tak finanční. Mnoho dobrých nápadů a řešení je tak odsouzeno k zániku, včetně toho, že některé hry strádají, WG jim nevěnuje pozornost a v podstatě je nechává fungovat “setrvačností”.

Třetí problém

Jako třetí v pořadí uvádí Project42 dlouhé roky ignorování a neřešení dlouhodobých známých problémů. Respektive neschopnost určit a pojmenovat tyto problémy, aby je vůbec šlo začít řešit. Zatímco se Wargaming zabývá zbytečnostmi, spousta drobných i větších problémů je tu s námi dlouhé roky. Mezi takové patří problémy s balancováním, problémy v komunikaci klient-server známé především “ghostshelly” – tedy okamžikem, kdy granát proletí tankem, aniž by jej poškodil a letí dál, toxicita některých tříd techniky (3), implementace některých populárních modů a funkcí, známé obtěžující problémy s načítáním garáže a různých částí uživatelského rozhraní, chatu a podobně, kybersport včetně sponzorství třetích stran a mnohé další. Zdroje se tříští do mnoha různých věcí, z nichž žádná nepostupuje moc rychle a na některé nezbývají prostředky vůbec.

Zde Projekt42 mluví o postupném řešení dlouhodobých problémů jeden za druhým, postupně. (4) Vždy se soustředit na jeden a po jeho vyřešení teprve řešit problém další.

Čtvrtý problém

Jako čtvrtý dlouhodobý problém uvádí podvody ve hře, jmenovitě podvádění v bitvách (riggování misí, multi-account, kdy hráč střílí svůj druhý účet…) , zakázané modifikace a boj proti takovým jevům. (5) Project42 uvádí, že Wargaming řeší situaci velmi svérázně a to tak, že se tváří, že se takové věci vůbec nedějí a žádné podvody neexistují. (Od poslední vlny banů uběhl přibližně rok) Stran modifikací hry uvádí problém, kdy nezkušený hráč není schopný rozlišit, která modifikace je v pořádku, a která už hranici fair-play překračuje. Velké množství uživatelů modifikací ani neví o existenci oficiálního WG Mod-Hub, odkud jde stahovat Wargamingem schválené a tedy bezpečné modifikace.

Project42 jako řešení zakázaných modifikací navrhuje zakázat přístup do herního klienta všem neschváleným modifikacím a povolit pouze ty oficiálně schválené Wargamingem a stažené z jejich stránek. Ty by pak měly mít jakýsi klíč, ověření či certifikát, podle kterého by klient poznal, že jde o schválenou verzi. Ke stahování a instalaci modifikací by pak šlo využít i Wargaming Game Centrum. Dále by se podle nich mělo podporovat všeobecné povědomí o modifikacích a cheatech, co je a co není legální, například prostřednictvím youtuberů, streamerů, bloggerů. Jako problém uvádí, že nikdo z hráčů si nemůže jakkoli ověřit, že nějaký boj proti nekalostem probíhá, kdo a jestli vůbec dostal ban, na jak dlouho a za co. Naprosto prázdná a nic neříkající rčení “zabanovali jsme 3000 hráčů” nemohou nikoho upokojit a nevzbuzují žádnou důvěru v boj s cheaty. Nevíme ani, zda čísla nejsou zcela vymyšlená. Mlžení a skrývání informací od WG je pro hráče toxické a nedělá to firmě dobré jméno.

Aby toho nebylo málo tak je zde i pátý

Pátým problémem je vztah Wargamingu nejen k řadovým hráčům, ale i k lidem, kteří jejich produkty propagují a pomáhají jejich popularitě, tedy bloggerům, youtuberům, streamerům. Možnost dostat se k nějakým oficiálním informacím klesla prakticky k nule (a dala tedy možnost vzniku webům jako je tento) a ani hráči ani spolupracovníci WG nemají prakticky žádnou oficiální možnost kontaktovat vývojáře nebo managery, ani získat od nich informace, ani jim informace předat. Uvádí, že přibližně 30% hráčů sleduje něco, co se týká hry u tvůrců obsahu na youtube nebo jiných sociálních sítích. To už je velká síla, která jde využít, například i k učení se hře a jejím pravidlům. A to WG nevyužívá. Reklamy možná přitáhnou do hry nové hráče, ale naučit se hrát na nějaké přijatelné úrovni trvá (podle Project42) přibližně rok, pokud má přístup k potřebným informacím. Pokud nemá informace žádné, tak se nenaučí ani základy hry nikdy. A zde od WG není žádná podpora. Komunita si tyto věci musí řešit svépomocí. Nejen díky relativní složitosti hry a herních mechanik je komunita WoT jednou z nejtoxičtějších v herním světě. A to by přístupem k jasným a důvěryhodným informacím šlo zlepšit.

Další část záznamu hovoří o odměnách WG spolupracovníkům. Nejen o premiovém obsahu, který už dnes někteří dostávají, ale o reálných finančních odměnách. O motivaci tvořit kvalitní tutorialy, návody, recenze a další obsah. Což už se ale blíží ke kategorii sci-fi/fantasy  …

V závěru sestřihu se mluví o tom, že uznávají, že nějaké práce na úpravách hry probíhají, některé i úspěšně, nicméně dlouhodobé problémy zůstávají často nepovšimnuty.


Komentář k problematice

1 – Nikdo z nás ve Wargamingu nepracuje, abychom mohli posoudit, nakolik je tento problém reálný. Na druhou stranu se stejným problémem se potýká naprostá většina větších firem, ne-li všechny. Všude je spousta lidí, kteří “podávají kafe a procházejí internet”. Navíc u lidí pracujících s počítačem se množství odvedené práce jistě kontroluje mnohem hůř než u dělnických profesí. Ve většině firem není komunikace a sdílení informací na dobré úrovni, málokdy všichni vědí všechno, co by měli vědět. Takže něco na tom asi bude. Není to ale problém čistě Wargamingu, ale velkých firem všeobecně.

2 – Projekt situaci přirovnává k chodu ministerstva těžkého průmyslu v době existence SSSR – plán se plnit musí, ale dopředu se počítá s tím, že se nesplní, málokdo něco dělá, kdo má teplé místo pro sebe a kamarády, tak nechce nic měnit, problémy se ignorují, hlavní je vyvěsit vlaječky na výročí revoluce a být za dobře se šéfem…

3 – Do této kategorie samozřejmě patří i artyny, aby vám to nechybělo 🙂 Je spousta způsobů, jak problém artyn řešit a přitom neublížit ani jedné straně, a přesto s námi tento problém bude pravděpodobně až do vypnutí serverů, a stále kvůli němu budou konflikty mezi hráči, odchody a mazání hry, toxické chování, bany na foreach a tak dále. A přitom by řešení bylo tak úžasně jednoduché….

4 – O tom víme, že je minimálně problematické, ne-li nemožné za stávajícího stavu. Je zbytečné vzít zaměstnance, který například celou dobu řeší grafiku a snažit se ho naučit řešit vztahy s komunitou. Takový se bude přinejlepším dlouho novou práci učit, přinejhorším způsobí další problémy neodborným zásahem.

5 – To CZ/SK komunita zná až příliš dobře, v podobě cheaterských a podvodnických kauz s mnoha známými osobnostmi naší scény, například nedávno s jedním naším youtuberem a chvíli předtím ridigování misí známým klanem. Pokud bude Wargaming podporovat a bránit cheatery a banovat a umlčovat bude místo něj hráče, kteří proti cheatům a podvodům protestují, důvěra hráčů v čestné jednání Wargamingu se jen těžko zlepší. Podobná situace je i v jiných komunitách. Například jeden RU youtuber, který se na lov a usvědčování cheaterů soustředí, byl kvůli výhrůžkám a nátlaku likvidací jeho youtube kanálu nucen začít publikovat na jiné platformě, zatímco jím usvědčení podvodníci vesele hrají dál.

Zdroj:
0 0 votes
Article Rating
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments