Tak nám zabili houfnice, paní Müllerová….
Snad se na mě skalní příznivci Švejka nebudou za ten titulek zlobit.
Samozřejmě se jedná o probíhající třetí iteraci sandbox test serveru, kde se zkouší úprava výbušné munice. Samozřejmě se jedná o „pískoviště“, takže cílem testů nemají být žádné konkrétní hodnoty u konkrétních tanků, ale spíše data pro vývojáře, z nichž budou moci vyčíst, jak a jak moc bude úpravami hra ovlivněná. Nebudeme se tady rozepisovat jakým způsobem se HE náboje mění, to se můžete dočíst přímo na stránkách WoT. Pro začátek, ale ukážeme tabulky změny DMG u jednotlivých tanku.
A teď již k jednotlivým názorům
Malinko podezřelé je, že se nikde nedozvíme, jestli se tyto úpravy týkají i premiových vozidel, řekl bych, že majitelé premiové KV-2 (R) a několika dalších strojů příliš nadšení ze zkoušených úprav nebudou, pokud se bude týkat i jejich tanků. Velkou otázkou je, jestli se stejným principem upraví i poškození udělované dělostřelectvem, protože na sandboxu je poškození dělostřelectva na výstřel naopak zvýšeno, ale podle Wargamingu se jedná o bug a dělostřelectvo není součástí testů. Stejně tak nejsou žádné úpravy na HESH munici, ale i na ni v budoucnu údajně dojde.
O co tedy jde? První a hlavní testovanou novinkou je, že HE granát nikdy a za žádných okolností neprobije pancíř. Bavilo vás jednou za dvě tři hry dát nepřátelský tank na jedinou ránu, když vám to RNG dopřálo? Pokud se změny v této podobě dostanou na herní server, tak na to můžete zapomenout. Veškeré hodnoty poškození jsou nastavené asi na třetinu hodnot z herního serveru, což je přímý důsledek nového systému výpočtu uděleného poškození a samozřejmě toho, že se veškeré zásahy počítají jako neprobíjející. Zároveň nesmíme zapomínat, že na sandboxu zůstaly úpravy munice z předchozí iterace a tedy ani střílení goldů vaše houfnice nijak výrazně nezachrání.
V čem tedy jde vidět smysl úprav? V zásadě za ni budou vděční hráči lehkých a nepancéřovaných vozidel, proti kterým se HE munice používá často a s devastujícím účinkem, a pak také hráči, kteří naopak pancíř a kontaktní boj využívají rádi a pokud to dělají správně, tak HE munice je v současnosti v podstatě jedinou možností, jak je vážněji ohrozit. Také se úpravy budou líbit těm, kteří HE granáty rádi používají ke střelbě do pásů nepřátel a jejich znehybňování, protože nové mechaniky jim to udělají o trochu snazší. Úpravy uvítají i hráči, kterým vadí přemrštěná průbojnost HE munice u kolových vozidel, protože i u nich je na sandboxu průbojnost nulová a poškození minimální. Otázkou je, jestli stran hráčů těch nadšených bude více, než těch zklamaných. Mě osobně je Hetzera, KV-2 a podobných tanků docela líto, se zavedením změn v této podobě by ze hry zmizela další unikátní věc a WoT by bylo opět šedivější a jednotvárnější.
Někteří hráči i vývojáři argumentují větší historickou přesností tohoto nového systému poškozování u výbušné munice. Opravdu ale chceme argumentovat historičností v arkádové hře, kde polovina vozidel historii popírá a některá popírají i fyzikální zákony?
Co říci závěrem? Zdá se, že Wargaming se chce vyhnout časově náročnému balancování jednotlivých typů munice pro každý tank a každé dělo ve hře samostatně, takže hledá nějakou plošnou úpravu. Už teď se ale v diskusích mluví o tom, že taková plošná úprava, jako je na sandboxu, si vyžádá časově náročné balancování jednotlivých typů munice pro každý tank a každé dělo zvlášť, aby některé stroje a jejich unikátní herní styl zcela nezmizely ze hry…
Poslední věcí, na kterou bych rád upozornil, je, že po delší době, kdy na herním serveru je zcela vypnuté poškozování spojenců (až na dělostřelectvo), na sandboxu friendlyfire funguje, o čemž se přesvědčilo poměrně velké množství zmodralých a i pár zabanovaných hráčů. Myslím, že funkční poškozování spojenců na sandbox serveru není samo o sobě dobrý nápad, a obzvlášť v okamžiku, kdy si hráči na nemožnost spojence poškodit zvykli z herního serveru a přestali si na spojenecké stroje v linii vlastní palby dávat pozor.
VijaCZ
Vezmu to logicky – HE munice je výbušná, poškodí moduly či členy posádky a zas tak velké poškození nedá, proto mi dost vrtá hlavou, proč se k tomu WG uchýlilo. Myslím si, že je mnoho jiných problémů, které by se měly řešit, než likvidace HE. Už dávno KV-2 ani O-I či Hetzer neposílají na ránu do garáže, kde jsou ty časy… Ačkoli je pravda, že sem tam se taková rána ještě objeví. Měla jsem za to, že se nejdříve chtějí věnovat E 100 nebo podobně zastaralým tankům, které teď dostávají pěkně na frak, ale asi jsem se zmýlila… O kolových nesmyslech se raději ani nevyjadřuji, to bych celkově musela být sprostá a to nebudu riskovat, takže toť za mne vše.
S92
Tak jsem si to celé na portále přečetl. Není to tak horké jak se zdá. Jen ty hodnoty dmg se mi moc nelíbí, ale to je o pozdějším balancu, ten bude nutný. Můj první pocit byl že HE zabijí, není to úplně pravda. Pokud výpočet poškození HE granátem je nyní takový jaký říkají, tak je to logická změna. Na SB dá HE vždy DMG s násobkem (1-0,1) od místa dopadu, čili pokud explodují na pancíři tanku dají nominální hodnotu (momentálně neřeším RNG a pancíř). Jestliže, ale dopadnou v nějaké vzdálenosti od pancíře nebo na představený pancíř, tak poškození způsobí podle vzdálenosti od kolizního modelu. Takže není to zabití HE je to naopak vylepšení v podstatě nikdy neprobijí, ale v závislosti na síle pancíře udělí poškození a to i vnitřním modulům, a díky šrapnelům se stanou smrtelnou zbraní proti otevřeným tankům. V článku chybí však zásadní, věc vliv pancíře na udělené poškození. Kdyby tam bylo a např na 100 mm dělo vs 100 mm pancíř – 10%, 200 mm pancíř -20%, je to hodnota pokud by granát dopadl na pancíř tanku. Pokud by granát dopadl, při poloměru výbuchu 1 m, půl metru tak by to znamenalo, že hodnota by byla 50% DMG a k tomu – 10% z celkové DMG za 100 mm pancíře. Tohle by chtělo asi vyjasnit.
Při diskuzi na fóru jsem došel k názoru, že houfnice a dělo by mělo mít rozdílnou hodnotu DMG. Ve smyslu zvýšení poškození houfnicí oproti standardnímu dělu. Každopádně bude nejspíše nutno minimálně houfnice odladit „ručně“ a každou zvlášť.
Chápu změnu, chápu co tím chtějí dosáhnout, ale chybí mi tam vysvětlit poslední proměnou ve vzorci. Jinak, ta hodnota DMG je malá vyděl bych to tak cca + 20% ze stávajících hodnot na SB.
Kdybych věděl ten postih za pancíř, tak bych byl schopen říct jak to vidím. Momentálně jsem nerozhodný, ale ve své podstatě by to mohl být Buff. Záleží na konečném balancu DMG a pancíře. Pokud nechají DMG takto, je to nerf, pokud pancíř bude mít vysoký negativní vliv na udělené DMG bude to nerf. Jestliže se to dobře vybalancuje, tak to bude Buf. Bohužel, jak znám WG obávám se výsledku.
Zaujala mne ještě tabulka na fóru od hráče Bynk_hero. Jde ještě dál než já, s mými 20%. Když se na tabulku podívám kriticky, musím uznat, že takhle by to mělo asi vypadat.
Ráže | Staré hodnoty | Nové hodnoty/To to by se ještě dalo |
76 mm | 156–260 | 55–95/150 |
90 mm | 270–370 | 95–115/200 |
105 mm | 360–510 | 130–180/300 |
120 mm | 440–530 | 180–190/400 |
122 mm | 450–560 | 180–190/400 |
130 mm | 580–750 | 210–270/500 |
150 mm | 890–950 | 320–330/600 |
183 mm | 1 750 | 480/1000 |
DoktorKevina
Článek vyjadřuje názor redaktorů na změnu mechaniky na Sandboxu.
Autor titulního obrázku: Kipinka