Panzerkampf – první dojmy z plné hry
V pátek okolo 15:00 vyšla plná verze (také občas nazývaná open betou) hry Panzerkampf.
Jakožto dlouholetý hráč World of Tanks jsem hru nainstaloval, a plný elánu ji zkusil. Hru již od kampaně na Startovači nazvali lepší verzí existujících tankových her. Pojďme se jí tedy společně podívat na zoubek a zjistit, zda je to opravdu pravda.
Dojmy ze samotné hry
Panzerkampf jsem stáhl již několik hodin před vydáním díky přímému odkazu. Stažení bylo svižné (průměrná rychlost okolo 300Mbit/s), a zanedlouho jsem byl ve hře, kde na mě čekal výběr mezi obdobím 2. sv. války, a nevybratelnou možností studené války. Po vybrání jediné dostupné možnosti na mě již čekala Helga Müller jakožto tvář hry.
První bitva
Nadešel čas k první bitvě … do které se mi bohužel nepovedlo načíst. Celá hra se zasekla na načítací obrazovce se slovy „Bitva začíná…“ – po použití univerzální rady vývojářů Panzerkampfu, tj. zavřením hry skrz Alt + F4 a jejím opětovným spuštěním, na mě čekala prázdná garáž, a tank se vrátil zpět až po přibližně 10 minutách. Tento problém v kanálu zpětné vazby hlásili již od uzavřené bety, dodnes bez vyjádření vývojářů.
Na druhý pokus se mi už povedlo dostat do hry s mojí Panzer I Ausf. A, a čekalo na mě jen velké zklamání.
Chování tanků
Tanky se chovají velmi arkádově, kdy jejich akcelerace na rovince i ve vodě konkuruje sportovním autům. Akcelerace z 0 na 40km/h za 2 vteřiny by překonala nejen EBRa 105 z WoTka, ale například i nejnovější BMW 530i M-Sport. Co se týče ovládání hry, nepodobá se absolutně jak ani realistickému stylu War Thunderu, tak ani arkádovému WoT. Tanky zde totiž udržují rychlost ještě krátkou dobu po tom, co pustíte tlačítko W, což znemožňuje efektivní ovládání tanku kvůli pomyslné odezvě. Co se týče střelby, ta funguje jak jste zvyklí – pokud vám tedy hra střílet dovolí. Občas se stane, že levé tlačítko myši nic nedělá, nebo reaguje na každé třetí stisknutí. Dále se občas stává, že tank nenatočí dělo tam, kam míříte myší.
Spotting systém
Další zajímavou částí hry Panzerkampf je systém maskování a dohledu – ve hře je proxy-spot nastaven na 50 metrů (ačkoliv vývojáři tvrdí, že hodnota je „cca 30 metrů“). Každý tank má také přidělený dohled, který lze vylepšit tím, že vycvičíte velitele za stříbrné. Narozdíl od jiných her tanky nesvítí, nevidíte-li je přímo z vašeho tanku (a občas je nevidíte ani tak, viz první video). Stává se tedy, že nepřítel je vykreslen na mapě, avšak v herním světě nejsou vidět jak jeho HPčka, tak samotný model jeho tanku. Na záznamu ze streamu marty_vole se vyskytuje podobná situace, i když v jeho případě tank na mapě nejspíš nasvítil útočný dron.
Pro ilustraci (ne)funkčnosti spotting systému zde máme záznam ze streamu PK:
Co se týče vyvážení hry, řekl bych, že opět stačí jen momentka ze streamu PK:
Interakce s vývojáři, reakce na kritiku
Panzerkampf již od otevření closed bety pro přispěvatele ze Startovače čelí velmi kruté kritice ze strany hráčů. Vývojáři z přibližně 50 hlášení reagovali pouze na jedno (ohledně minimální velikosti launcheru), na které odpověděli tak, že nikde problém nevidí, a tudíž nebudou nic opravovat.
Na platformách hry (Twitch i Discord) také probíhá jakási cenzura názorů, kdy ban hrozí komukoliv, kdo se o hře opováží mluvit v negativním smyslu (i v rámci platných pravidel). Dle aktuálních informací měli po kritice od streamera marty_vole dostat ban všichni, kteří se nacházeli na jeho Discord serveru, přestože na platformách PK nebyli aktivní – prý jako preventivní opatření. Banům se nevyhnuli ani podporovatelé, kteří vývojáře podpořili nejvyšší možnou sumou (100€). Banem byl obdarován i člověk, který Martymu propůjčil účet za účelem vyzkoušení hry na streamu, spolu s krátkou zprávou od jednoho ze členů týmu PK.
Martyho streamy a reakce na ně
Po streamu martyho se dokonce platformy hry na nějakou dobu uzavřely, a to bez jakéhokoliv varování či vyjádření od vývojářů. Vzhledem k načasování byly tedy platformy uzavřeny po celý den vydání hry.
Na přímý dotaz k výše uvedeným skutečnostem se vývojáři obhajují tím, že na jejich platformách banují pouze lidi, kteří se vyjadřují nevhodně a/nebo toxicky. Zda se tak stalo například zde (červené zprávy jsou smazané), zde, nebo zde nechám na Vašem uvážení. Nutno říct, že zprávám odkazovaným v předchozí větě nic nepředcházelo. V případě prvního a posledního screenshotu se jednalo o první zprávy zabanovaných. Vývojáři následně obvinili martyho z posílání „kohorty trollů“ a dodali, že se k celé situaci časem vyjádří.
Stream konaný na oficiálním Twitch kanálu ke dni 7.12. omezil interakci s chatem pouze pro podporovatele Twitch kanálu.
Hned při dalším streamu marty_vole (konkrétněji okolo 14:30 dne 8.12.) se na platformách hry objevila další vlna dotazů. I přes často vyostřenou situaci se diskuze obešla bez hromadných banů či cenzury názorů. Moc nových informací ale komunita neví, jelikož dotazy na stav hry či omluvu smetli vývojáři ze stolu s tím, že mají buď „jiný názor„, nebo že jde o interní informace.
Vyhrožování právními úkony (aktualizace 9.12.2024, 19:30)
Dne 9.12. uvedli správci platformy Panzerkampf, že „pan zrzek“ je nyní řešen právním oddělením Krieg Games s.r.o.. Na platformách hry se nadále stupňuje cenzura. Banováni jsou nemilosrdně všichni, kteří se ukáží u Martyho v Twitch chatu. Marty poslal vývojářům e-mail, jehož obsah sdílel na streamu se svými diváky. Marty opakovaně uvedl, že odpověď čeká tentýž den (9.12.) na naplánovaném oficiálním streamu. Vývojáři také uvedli, že se v úterý 10.12. vyjádří k situaci pro server Spite.
Pro budoucí aktualizace čtěte článek Sága Panzerkampf pokračuje.
Technické detaily
Úzce spjaté se samotným gameplayem a komunikací vývojářů jsou mechaniky hry, okolo kterých rotují jen samé otázky. Vzhledem k tomu, že ochrana hry je „maximální“, vám neseme exkluzivní informace. Panzerkampf kompilovali na platformě Mono s herním enginem Unity (ve verzi 2021.3.30). Díky tomu může kdokoliv použít programy jako ILSpy, které dovolují nahlédnout do kódu hry.
Níže jsou uvedené hodnoty neveřejného RNG spolu s danou třídou a funkcí, kde relevantní kód najdete:
- Průbojnost: ±15% (WeaponController::FireShell)
- Rychlost oprav pásů: 15 sekund (UnitDamageController)
- Šance poškození motoru při jeho zásahu: 60% (UnitDamageController, UnitController::HitToMotor)
- Šance zápalu motoru při jeho poškození: 40% (UnitDamageController, UnitController::HitToMotor)
- Procentuální penalta k max. rychlosti při hoření a poškození motoru: 75% (UnitDamageController)
- Procentuální penalta k max. rychlosti při poškození pásu: 50% (UnitDamageController)
- Efekty se násobí – pokud je motor poškozen a zároveň hoří, penalta je 92.375% (UnitDamageController::GetMotorDamage)
- Procento kamufláže funguje jako redukce z dohledu – máte-li 50% kamufláže, nepřátelský tank vás spotne na polovině jeho dohledu.
Pro pokrytí případných právních úkonů od vývojářů je nutno říct, že reverse-engineering vykonala třetí osoba, jež nikdy nepotvrdila EULA Krieg Games s.r.o. – hru volně stáhnete bez souhlasu k ní na této adrese. Stejně tak můžete hru přesvědčit o tom, že jste přihlášeni přes oficiální launcher, a tak hrát online bez potřeby s EULA kdykoliv souhlasit. Po vykonání reverse-engineeringu byla hra, launcher, a veškeré související soubory odstraněny.
Na závěr
Dovolím si říct, že Panzerkampf měl v tomto stavu zůstat v uzavřené betě pro podporovatele. Vývojáři se opakovaně k problémům nestaví čelem, a díky tomu hře chybí i základní prvky jako tlačítko pro opuštění hry, případně jakákoliv možnost cokoliv přenastavit v bitvě. Hra je ale dle členů jejího týmu velmi zábavná, a takřka kompletní a bezchybná. Zde podotýkám, že Meďas následně přiznal, že hra má určité chyby, které budou opravovat. Dále lze pochybovat o kompetentnosti vývojářů, vzhledem k tomu, že hra se od dema příliš nezměnila. Mapy jsou všechny převzaté ze hry Armored Aces – mobilní hry stejného studia. Pro úplnost, zde mapa Hradec, Dietenheim, El Alamein, a připravovaná Opava.
Dále zdůrazňuji, že situace se aktivně vyvíjí a tudíž je možné, že vývojáři svůj přístup ke komunitě změní k lepšímu. Tento článek taktéž nemá sloužit jako forma propagace nenávisti ke hře nebo ke komukoliv s ní spojenému, nýbrž jako kritika hry a pokus o jakési shrnutí událostí, které se okolo hry staly.
Jako bonus také doporučuji navštívit kanál pro Panzerkampf na serveru DC HeatNews.