Rozhovor s tvůrcem modifikací Aslainem
Kdo nás čte pravidelně, ten ví, že mohl položit otázku asi nejznámějšímu tvůrci balíčků s modifikacemi Aslainovi. A níže se můžete podívat, jak Aslain odpovídal.
Vítej u nás na webu Heatnews. Vyzvali jsme naše čtenáře, aby nám na tebe posílali otázky. Z těch jsme vybrali ty nejčastější nebo nejzajímavější, které jsme se rozhodli použít do našeho rozhovoru.
Začněme tedy trošku osobní otázkou. Můžeš nám říci něco o sobě?
Zdravím celou československou komunitu. Jsem rád, že jsem tady a mohu vám odpovědět na to, co vás zajímá. Takže nejdříve něco o mě. Jmenuji se Tom, je mi čtyřiačtyřicet a pocházím z Polska. WoT jsem začal hrát už v roce 2010 v rámci uzavřené Bety. Od té doby je WoT mou základní každodenní hrou.
Tak a pojďme na vlastní balíček modifikací. Proč si myslíš, že je tvůj balíček modifikací tak populární?
Nebyl populární hned. Když jsem vytvořil svůj první balíček, existovaly další velmi populární balíčky jako OMC. Nikdy se mi ani nesnilo, že by se i ten můj stal alespoň z části tak populární. Na druhou stranu je to otázka spíše na uživatele, proč si vybrali můj a ne jiný. Když se nad tím zamyslím, tak popularitu získávám svou svědomitou prací, kterou dělám. Snažím se naslouchat uživatelům, přidávat modifikace, které si žádají. Snažím se udržovat balíček pořád aktuální. Hodně času věnuji také kontrole použitých modifikací, aby nepatřily mezi zakázané a aby neobsahovaly nějaké škodlivé kódy. Snažím se také být v kontaktu s uživateli a pomáhat jim s případnými problémy. Snažím se jim maximálně vyjít vstříc. Každý den kontroluji potencionální problémy a snažím se je aktivně řešit. Navíc se také snažím mít dobré vztahy se zástupci Wargamingu. Vědí o mně a respektují to, co dělám. To je asi souhrn toho nejdůležitějšího, proč se můj balíček stal nejpopulárnějším a nejlépe hodnoceným pro WoT.
Proč jsi vlastně začal vytvářet svůj balíček? Chtěl jsi jej už původně sdílet s komunitou nebo byl určen jen pro tebe?
Hlavním důvodem, proč jsem tvořil balíček, byl fakt, že jsem chtěl pokračovat v modifikaci ve chvíli, kdy její původní tvůrce přestal hrát hru už v uzavřené betě v roce 2010. Asi jako každý tvůrce modifikací jsem si hru upravoval jen pro sebe. Zdálo se mi, že čistá hra bez modifikací nemůže nabídnout takový zážitek, jako upravená. Po nějakém čase mě spoluhráči žádali, abych vytvořil instalaci s mou XVM konfigurací a některými dalšími úpravami hry, které jsem udělal. Ne každý je schopen provádět úpravy v počítači sám, proto chtěli instalátor. A tak vlastně vznikl můj první balíček s instalátorem.
Společnost Wargaming hru často aktualizuje, takže není jednoduché neustále aktualizovat balíček modifikací. Máš někoho, kdo ti s tím pomáhá, někoho kdo třeba testuje modifikace a jejich kombinace ve hře? Pokud ano, kolik lidí ti s balíčkem pomáhá? Jak taková aktualizace probíhá? Jak kontroluješ případné aktualizace jednotlivých modifikací?
Na rozdíl od většiny balíčků ten svůj tvořím sám. Posledních devět let jsem neměl nikoho, kdo by mi pomohl ať už s testováním nebo kontrolou modifikací. Vše jsem dělal sám. Jak si asi umíš představit, je to spousta a spousta volného času, který tomu musím věnovat. Letos mi začal pomáhat Theo (nick: Theolithius). Pomáhá mi jak s testováním, tak s moderováním mého fóra zaměřeného na WoT a WoW. Druhým člověkem, který mi už léta pomáhá, je Quaksen, který ale moderuje a pomáhá uživatelům jen na mém fóru a na Discordu.
Pokud jde o samotnou aktualizaci balíčku a skládání jednotlivých modifikací, vše dělám sám. Chodím na všechna fóra, navštěvuji stránky tvůrců a sám zjišťuji nové verze modifikací. Až na pár výjimek nefunguje spolupráce mezi tvůrci modifikací a mnou. Vše musím hledat manuálně. Tvůrci modifikací mě většinou nekontaktují s informacemi o jejich modifikacích a aktualizacích.
Když tě tak poslouchám, zní to jako velmi časově náročná činnost. Nezávidím ti to. Kolik času potřebuješ na aktualizaci balíčku po aktualizaci hry a kolik času ti zabere samotná údržba balíčku?
Dříve mi to zabralo mnohem více času, ale jak se říká zkušenostmi se člověk učí. Dnes, když vím co a jak, mám správné nástroje a programy, vše zvládám rychleji. Bohužel ne vše záleží na mě. Musím čekat na to, až své modifikace upraví jejich tvůrci, například tvůrci XVM. Neumím si představit vydat balíček bez něj. Obvykle trávím nad modifikacemi kolem šesti hodin denně. Pokud je aktualizována hra, může úprava modifikací trvat až osmnáct hodin denně po dobu zhruba týdne. Záleží na tom, o jak náročnou a velkou aktualizaci jde.
Existuje nějak modifikace, která se musí upravovat s každou dílčí aktualizací hry?
Na toto se těžko odpovídá, existuje hodně modifikací, ale asi tou nejaktualizovanější je XVM. To vyžaduje aktualizaci po každé velké i malé aktualizaci hry.
Uvažuješ o tom, že by se někdy mohl balíček aktualizovat automaticky?
Nic podobného neplánuji. Za prvé by bylo nutné vytvořit zcela nový instalátor a za druhé si nemyslím, že by toto řešení bylo bezpečné. Uživatelé při současném řešení mají lepší kontrolu, sami se rozhodnou, jestli a kdy si stáhnou nový balíček. Z mého pohledu to je lepší, protože takto lze předejít potencionálním problémům s nestabilitou a s bezpečnostními riziky.
Podle čeho se rozhoduješ, který mód zařadíš do svého balíčku? Existuje nějaký způsob výběru nebo se snažíš do balíčku zahrnout všechny dostupné, schválené modifikace?
Ne, balíček neobsahuje všechny dostupné modifikace. To ani není a nebylo jeho cílem. Modifikace přidávám tehdy, pokud mě zaujmou, pokud jsou užitečné nebo pokud si je uživatelé vyžádají.
Hráči často zmiňují, že tvůj balíček je skvělý, ale první instalace je velmi časově náročná. Uvažuješ o tom, že by se instalátor změnil, aby byl uživatelsky přívětivější, o zavedení filtrů případně nějaké funkce vyhledávání?
Balíček už zdaleka nevypadá tak jako dříve. Asi si umíš představit, uživatelé prosí o přidání dalších modifikací, posílají názvy a funkce a chtějí, aby byly v seznamu a mohli je použít. Já, jak jsem říkal už dřív, se snažím jim vyjít vstříc. Teď je možný výběr z několika set položek. Jednu dobu jich bylo, jestli si dobře vzpomínám, i přes tisíc.
Z technických důvodů nejsem schopen přidat do instalátoru funkci vyhledávání. Nicméně instalátor automaticky vytváří soubor, který se jmenuje “Components_List.txt“, kde lze najít v textovém editoru seznam všech modifikací ve stejném pořadí, v jakém jsou v instalátoru. Lepší než nic. :-). Možná někdy v budoucnu bude nový instalátor, kde by vyhledávání mohlo být, doufám, že v první polovině příštího roku, ale s ohledem na okolnosti, které nemohu ovlivnit, to nemůžu slíbit.
Máš nějaký oblíbený mod? A naopak, existuje nějaká modifikace, kterou bys z balíčku nejraději odstranil, ale tvá komunita si ji žádá?
Modifikace, které nemám rád jsou, ty, které jsou nestabilní a u nichž je velice složité kontaktovat jejich tvůrce převážně kvůli jazykové bariéře, a nejen kvůli ní. Jednou takovou modifikací byl Battle Observer. Tento mód byl velmi často upravován. Často docházelo k situaci, kdy tato modifikace způsobovala pády hry a také problémy s kompatibilitou s ostatními modifikacemi. Autor Battle Observeru dokonce používal doplněk, který obsahoval skryté reklamy (nahé obrázky a sex chat na počítači uživatele) a těžil virtuální měnu. Dokonce došlo k situaci, kdy jeho tvůrce urážel autory balíčků. To byl definitivní konec zmíněného módu v mém instalátoru. Nikomu bych nedoporučoval ho nadále používat. V tuto chvíli nemám v balíčku žádnou úpravu hry, které bych se chtěl zbavit.
Tvůj balíček je součástí oficiálních stránek WG Mod hub (stránky s povolenými modifikacemi). Co musí tvůrce modifikací udělat, aby se na tyto stránky dostal. Je to nějaká složitá procedura, která se musí opakovat při každé aktualizaci balíčku?
Poslat své úpravy hry na WG Mod hub není nic těžkého, může to udělat každý. Jen se musí přihlásit na zmíněnou stránku a tam přejít na tabulku tvůrců modifikací. Následně nahraje svůj výtvor a po schválení moderátory je modifikace viditelná a připravená ke stažení pro každého, kdo bude chtít. Tak jsem to dělal kdysi já a myslím, že se v poslední době nic výrazného nezměnilo.
Jsi respektovaný tvůrce modifikací, spolupracuješ nějakým způsobem se společností Wargaming? Pokud ano, prozradíš jak? Poskytují ti nějakou pomoc a podporu?
Spolupráce s Wargamingem? Řekněme, že do jisté míry ano. Po devíti letech jsem se stal komunitním kontributorem ve WoT. Díky tomu mám přístup k účtu, kde je většina tanků, které jsou ve hře. Pro mě to znamená možnost vyzkoušet si modifikace na většině možných tanků. Lépe pozdě než nikdy, ne? 😉
Také mám dobré kontakty na zástupce vedení, takže mohu získat rychleji důležité informace a případně jim dávat své návrhy.
Bohužel v případě WoT nejsou mé kontakty tak dobré jako u týmu World of Warships. Tady mám přímé spojení na vývojáře hry. Mám přístup na jejich soukromý chat. Také jsem byl pozván do centrály v Petrohradě, kde jsem byl považován za zvláštního hosta. Provedli mě celým studiem a nakonec jsem si potřásl rukou přímo s jeho majitelem.
Obecně platí, že Wargaming má nejlepší kontakty a spolupráci s rusky mluvícími tvůrci. Všichni více na západě musí velmi obtížně usilovat o jejich pozornost. Připadá mi to, že největší překážkou je jazyková bariéra. Znalost ruštiny je základní podmínkou pro komunikaci, protože vývojáři komunikují rusky. Jak jsem říkal, v lodích komunikuji přímo s vývojáři hry, bohužel v tancích je tomu jinak. Tady musím své dotazy k vývojářům směřovat přes zaměstnance WG.
Existuje podle tebe nějaká úprava, která by si zasloužila být přímo implementována do herního klienta?
Wargaming už některé modifikace nezávislých tvůrců do hry vložil. Jako příklad můžeme zmínit Battle Assistant, XVM, herní statistiky, ukazatele poškození/obdržení. Samozřejmě, že jsou trochu přepracované tak, aby se nepodobaly svým vzorům. Funkčně jsou však podobné původním modifikacím.
Jsou nějaké úpravy, které bys ty sám rád viděl v blízké budoucnosti ve hře?
Mně osobně by se líbila možnost úpravy garáže, něco podobného jako je Hangman manažer.
Vraťme se k tvému instalátoru. Existuje nějaká oblast, kterou bys chtěl zlepšit, ale nemáš na to čas nebo si nevíš rady s tím, jak to udělat?
Ano, jde o rozhraní instalátoru. Chtěl bych pár věcí přidat, ale zatím toho nejsem schopen. Jde o již zmíněné vyhledávání, dále o možnosti kombinací a ukládání kombinací různých modifikací.
Co si ty myslíš o modifikacích, které jsou považovány za kontroverzní jako je třeba Auto aim +, zobrazování slabých míst na tancích atd.?
Věřím, že tyto mody nemají žádný negativní vliv na hru, spíše naopak. Třeba díky Auto aimu + je snažší hrát hru i pro handicapované hráče. Pokud by podobná úprava neexistovala, pravděpodobně by hru přestali hrát úplně. Samozřejmě, že hovořím o legálním AA+. Existují i další varianty, které jsou v rozporu s pravidly hry. Pokud jde o další modifikace, které automaticky zaměřují slabá místa protivníků, predikují pohyb tanků a předměřují na ně, ty by i nadále měly zůstat zakázány.
Co se týče barevných zvýraznění slabých míst na tancích, pomáhají novým hráčům poznávat hru a nacházet místa, kam mají mířit. Ostatně sama hra pomáhá hráčům nacházet slabší místa pomocí změn barvy zaměřovače. Takže oproti vanilla hře nepřináší až takové výhody.
Pojďme na trošku citlivější otázku. WG čas od času provádí banovací vlny. Spousta hráčů pak tvrdí, že žádné zakázané modifikace neměli, že pouze používali tvůj balíček modifikací. Chceš se k tomu nějak vyjádřit?
Důvod, proč toto potrestaní hráči říkají, je jasný. Nepřemýšlejí nad podstatou trestu, ale hledají výmluvy. Podporuje je v tom i samotný Wargaming, který nepřesně formuluje důvody, které vedly k potrestání. Hráči je řečeno, že trest byl za nelegální úpravy. Nepovolenou úpravou se nemyslí jen modifikace hry, ale také další nainstalované programy ve Windows. Programy, které mohou měnit shadery her a jim podobné, jež podporují automatické reakce pro myši a klávesnice. Jisté je to, že žádný trest není jen tak. Všechny modifikace, které mám v balíčku, byly zkontrolovány a jsou povoleny.
Potrestaní uživatelé si také nemusí uvědomit, že mohou sdílet svůj účet s členy klanu. A třeba právě souklanovci mohou na svém počítači používat zakázané modifikace. Pak mohou říkat pravdu, když říkají: “Já používám jen Aslainův balíček a mám BAN!” Bohužel si neuvědomili, že mohli svůj účet někomu půjčit, že může sdílet počítač v rámci domácnosti třeba se synem nebo vnukem. Nepovolenou modifikaci mohl nainstalovat na počítač někdo jiný a pak oni nevědomky ten počítač používají a nakonec obviňují mě a můj balíček. A pak to tak dopadá.
Pojďme kousek dál. Slyšel jsi něco o problému v československé komunitě souvisejícím s komunitním kontributorem. Slyšel jsi o tom něco? Znáš hráče Konvalina 11?
Ano, něco jsem o tom slyšel. Slyšel jsem že prý používal zakázané modifikace, ale nic víc nevím. Osobně ho neznám.
Děkuji za upřímné odpovědi. Je ještě něco, co bys chtěl vzkázat našim čtenářům?
Chtěl bych všem poděkovat za důvěru a používání mého balíčku. Také bych chtěl poděkovat za všechny dárky, které dostávám od vás z Česka a Slovenska, které podporují mou tvrdou práci. Kromě toho bych chtěl říct, že mám oba vaše národy rád, prakticky jsme slovanští bratři. Já každý rok u vás trávím dovolenou na horách nebo v termálních lázních, zvláště od doby, co bydlím kousek od hranic. Vždycky si domů odvážím skvělé vzpomínky z dovolené. Nemůžu se dočkat až skončí tato pandemie, abych se k vám mohl zase vrátit.
Ještě musím dodat, že spousta našich čtenářů místo zadání otázky pro tebe jen napsala, že ti děkují za tvou fantastickou práci a já mám tu čest ti to poděkování přetlumočit. Ještě jednou děkuji jak za čas, který jsi věnoval rozhovoru, a který věnuješ nám, uživatelům tvého balíčku.
Taky děkuji za rozhovor, mám vás rád.
Všem přeji příjemné svátky a krásné Vánoce.
Na zdraví
Aslain
PS: Pokud by vás ještě něco zajímalo, případně potřebujete poradit s modifikacemi nebo budete chtít nějakým způsobem podpořit jeho práci, můžete jít přímo k Aslainovi na jeho forum. Na fóru najdete sekci věnovanou tankům a lodím. Komunikačními jazyky jsou angličtina a polština.